Nissan: Våra batterier håller längre än bilarna

2019-05-28 07:01  
Enligt Nissans egna data är det ingen risk att batterierna kroknar före fordonen de sitter i. Foto: Nissan

En bils livslängd är på tio år – ett batteri håller 22 år. Enligt Nissans een data är det ingen risk att batterierna kroknar före fordonen de sitter i. Därför tittar tillverkaren på hur de ska ta tillvarata resursen. 

Batteriers livslängd har varit en väldebatterad fråga. Men än så länge har det varit svårt att få några konkreta svar på exakt hur länge de håller, då inga större volymer elbilar ännu nått pensionsåldern.

De flesta biltillverkare har dock varit tämligen säkra på att komponenten håller hela bilens förväntade liv, och garantitider på åtta år är vanligt. Nu kommer statistik som visar att batterierna inte bara håller – de överlever bilarna de sitter i med råge.

Bakom statistiken står Nissan som har analyserat batterierna i mer än 400 000 elbilar av modell Leaf som sålts i Europa. Tillverkaren har övervakat allt från laddmönster till hur batteriet över tid tappar kapacitet. Enligt Nissan blir en bil i genomsnitt tio år gammal, men ett batteri håller mer än det dubbla och behöver inte skrotas förrän det är 22 år.

Det hela innebär att man har ett litet problem. För elektrifieringen innebär i det här fallet att du har en komponent som inte alls passar själva produkten, elbilens livscykel. 

Självklart har batterierna inte samma fräschör och kapacitet vid tio års ålder som när de var nya – vilket gör att de inte är lika passande för elbilar längre. Så hur gör man då? Nissan har sedan tidigare olika pilotprojekt för att använda batterierna i energilagringssystem, även koncernsyskonet Renault testar liknande.

Läs mer: Därför spårar debatten ur om elbilarnas utsläpp

Men i takt med att allt fler elbilsbatterier kommer upp i ålder och blir redo för ett andra liv kommer nya applikationer dyka upp.

Bland annat har Göteborgsföretaget Box of Energy som affärsidé att köpa dessa och sedan paketera om dem som hemmabatterier för lagring av överskottsel från sol- eller vindkraft. Och om det visar sig att Nissans analys om 22 års livslängd håller – så innebär det att batterierna får ett långt andra liv.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt