Neutriner från rymden fångade i Antarktis is

2018-07-20 06:00
Grafik: Jonas Askergren Källa: Science/Nasa

GRAFIK/PREMIUM. För första gången har forskare lyckats hitta ett ursprung utanför vårt solsystem till de svårfångade partiklar som kallas neutriner.

Precis som den uppmärksammade upptäckten av gravitationsvågor är det här ett nytt sätt att studera universum på.

Ett internationellt nätverk av forskare har spårat neutrinerna till en så kallad blazar. En blazar är en slags roterande galax med ett svart hål i mitten.

Blazaren som har skickat neutriner mot jorden ligger 3,7 miljarder ljusår bort utanför vänster axel av konstellationen Orion.

Neutrinerna tillhör universums minsta och mest svårfångade partiklar. De rusar rakt igenom rymden med nära ljusets hastighet och växelverkar nästan aldrig med materia.

Upptäckten gjordes med neutrinoteleskopet Ice Cube vid Sydpolen tillsammans med observationer från ett 20-tal olika teleskop runt om i världen.

IceCube är ett neutrino-observatorium beläget vid den geografiska sydpolen i Antarktis. Det består av ett nätverk av fotodetektorer som sitter monterade nere i den antarktiska isen och som kan se spår av neutriner som interagerar med atomerna i isen när dom passerar.

Ice Cube blev färdigt strax före jul 2010 och är världens i särklass största instrumentet i sitt slag.

Jonas Askergren