Nej – det var ingen ”elcykel” som körde 84 km/h på Gotland

2021-05-12 15:30  
Fordonet som mannen stoppades på efter färden i Visby. Polisen uppmätte senare fordonets maxfart till 86 kilometer per timme. Foto: Jimmy Tell/Polisens förundersökning 

Det var knappast en mormorscykel med batteri och elmotor som på Gotland skrämdes upp i 84 kilometer per timme, efter att ägaren ”kopplat om några kablar”. 

Minns ni händelsen i Linköping för ett par år sedan? En man stoppades efter en färd på ”elcykel” som gick i åtminstone 98 kilometer per timme. ”Elcyklar får köra i max 25 kilometer i timmen. Men den eldrivna mountainbiken med dåliga bromsar ska ha kört betydligt snabbare än så”, rapporterade TT. 

Lite senare visade det sig att ”elcykeln” förmodligen var en importerad byggsats från Kina – med en motor som kan lämna 3 000 watt. Topphastigheten angavs till 30–50 kilometer per timme – men med 3 000 watt finns förstås fartresurser till mer än så.

"Kopplat om några kablar"

Nyligen inträffade en liknande händelse. En gotlänning ertappades den 25 mars i Visby på en ”elcykel” som polisen senare uppmätte till 84 kilometer per timme när de testkörde. Mannen dömdes för grov olovlig körning eftersom hans körkort var indraget vid händelsen. Han anser att fordonet borde klassas som en moped men medger att ”han har fixat lite med cykeln och kopplat om några kablar”, efter att ha läst om det på internet och tyckt det verkar kul. 

Flera medier rapporterade om händelsen: ”Fortkörare på cykel döms för olovlig körning”, blev rubriken hos TT. Texten bildsattes i Aftonbladet med en detaljbild från en vanlig elcykel från Ecoride, en sådan som Transportstyrelsen klassificerar som “Cykel med elassistans” och som lämnar max 250 watt upp till 25 kilometer per timme. 

3 456 watt

Redan av domen framgår dock att det nu aktuella fordonet på Gotland är något helt annat. Motorns maxeffekt anges till 3 456 watt. Det skulle alltså kunna innebära att den platsar i fordonskategorin moped klass 1. Men sådana mopeder måste vara konstruerade för max 45 kilometer per timme. Tingsrätten bedömer därför att den ska klassas som en lätt motorcykel. Fordonet är vare sig typgodkänt i Sverige eller klassificerat.  

I förundersökningsprotokollet finns en bild av fordonet. Av bilden framgår att det rör sig om en kraftigt byggd maskin. Den har visserligen pedaler men påminner i övrigt mest om en elektrisk enduromotorcykel. Mannen berättar att han ägt den i cirka tio månader och att han köpt den i tron att det var en moped klass 2, vilket han får köra. 

Polisen: "Ingen obalans och bra bromsar"

Den polis som provkörde fordonet konstaterar i förundersökningen att den kändes säker att åka på: ”Ingen obalans och bra bromsar på fram- och bakhjul”.  

Polisen har låtit en återförsäljare av cyklar och motorcyklar försöka identifiera modellen. Men utan resultat. Återförsäljaren kunde vare sig fastställa fabrikat eller ramnummer. ”Förmodad import från Kina”, skriver han kortfattat.

Artikeln har uppdaterats.

Fakta: Fordonskategorier 

Cykel med elassistans 

Om cykeln har tramp- eller vevanordning och en elmotor som kopplas in när trycket på tramporna ökar, endast hjälper till upp till 25 km/h och motorns kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, är den en cykel med elassistans.  

Moped klass II 

Från och med 1 januari 2016 tilläts en ny typ av moped klass II, som ska ha trampor och hjälpmotor med en högsta effekt på 1 kilowatt och endast ge krafttillskott upp till och med 25 kilometer per timme. Ett sådant fordon behöver inte registreras, men man ska ha åtminstone cykelhjälm på sig. 

Moped klass I 

Om fordonet är en moped men går fortare än 25 kilometer per timme eller har en högre effekt än 1 kilowatt ska den anses vara en moped klass I. Det får ha en nettoeffekt på max 4 kilowatt och vara konstruerat för hastigheter upp till 45 kilometer per timme. Ett sådant fordon ska registreras och ha registreringsskylt.  

Lätt motorcykel 

Nästa kategori är Lätt motorcykel, som när den har annan motor än en förbränningsmotor får ha en nettoeffekt på högst 11 kilowatt (och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram). Ett sådant fordon måste också vara registrerat. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt