Nato-fartyg installerar svenskt energisystem

2022-06-09 13:45  

Echandias energisystem ska göra örlogsfartyg inom Nato grönare och snålare. Ordern är värd 50 miljoner kronor för det svenska företaget.

Solnaföretaget Echandia har levererat energisystem till ett brett spektrum av fartyg. Vd Magnus Eriksson berättar att den typiska installationen har gått från tidigare små färjor på 200 kWh till att i dag vara större fartyg som kräver 5-8 MWh. Läs mer om det i Ny Tekniks tidigare rapportering om Echandia.

Nu har det svenska bolaget fått in en militär order värd 50 miljoner kronor som gäller ytfartyg till ett icke namngivet Nato-land. I det här fallet ska batterierna inte användas för framdrivning utan bidra till att reducera antalet dieselgeneratorer ombord.  

För att de inte ska slås ut vid en plötslig toppbelastning, exempelvis från en bogtruster på flera megawatt, har dagens fartyg uppbackning i form av dieselgeneratorer som ständigt står på tomgång. Samma sak gäller uppbackning som hanterar stora variationer i belastningen över dygnet. 

Med batterier som stöttar elnätet ombord kan man minska generatorkapaciteten och spara diesel genom att köra de återstående generatorerna vid ett optimalt varvtal.  

– Den här typen av fartyg har väldigt många olika typer av elektriska laster som kräver höga peakeffekter, och där är våra batterisystem överlägsna på att leverera relativt sett hög uteffekt i förhållande till batteriets storlek, säger Magnus Eriksson till Ny Teknik. 

Batterier måste tåla tuffa förhållanden

Echandias system baseras på LTO-batterier, en typ av litiumjonbatteri med en anod av litiumtitanat. I en militär applikation måste batterierna tåla vibrationer, höga chock- och stötlaster samt givetvis vara brandsäkra. 

Magnus Eriksson, vd Echandia. Foto: Echandia

Enligt vd:n har bolagets batterisystem hög tålighet mot elektrisk och mekanisk stress utan obehagliga konsekvenser. Medan de NMC-batterier (nickel-mangan-kobolt) som sitter i elbilar når ett osäkert tillstånd vid temperaturer över 85 grader – har Echandia har gjort tester i upp till 280 grader. 

Läs mer: Echandias lösning på sjöfartens utsläpp: ammoniak

Deras LTO-batterier klarar dessutom ett test av battericellen, som kartlägger risker för kortslutning. I ett bilbatteri kan kortslutningen ge upphov till termisk rusning där battericellens energi frigörs okontrollerat, vilket kan leda till brand 

– Vårt batterisystem genomgår en lokal fastransformation runt den här skadan som gör att man går från ett högkonduktivt område till ett lågkonduktivt område. Så även om cellen kortsluts internt blir kortslutningströmmen begränsad. En annan mycket viktig egenskap är att vi inte bygger upp litiumdendriter internt i cellen, säger Magnus Eriksson.  

Dendriter är taggiga utväxter på anonden som kan bidra till att batteriet kortsluts.

Flytta till större lokaler för produktion

Magnus Eriksson berättar att bolaget nu söker efter nya produktionslokaler, i Stockholmstrakten. Där ska de ha en automatiserad produktionslinje för batterimoduler med lasersvets-robotar och monteringsrobotar. Det brådskar eftersom produktionen ska inledas i slutet på nästa år.  

Magnus Eriksson utesluter inte att Echandia framledes kan komma att tillverka egna battericeller, men nu arbetar man tillsammans med Toshiba på en vidareutveckling av batterierna, med högre energitäthet. 

Den nya batterikemin är niobium-titanoxid (NTO), och en produkt kan eventuellt presenteras redan under nästa år – men en massproduktion drar som tidigast igång i slutet på 2025. Och fler projekt väntar i kulisserna.   

– I dag har vi vår verksamhet för utveckling och produktion av bränsleceller i Kanada. Vi behöver ha ett team i Sverige för den europeiska marknaden, säger Magnus Eriksson.

John Edgren

Mer om: Sjöfart

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt