Nasas nya exoplanetjagare kan söka i alla riktningar

2018-04-16 15:15
Grafik: Jonas Askergren Källor: NASA/JPL-Caltech

GRAFIK. Föregångaren Kepler kunde se upp till 3.000 ljusår bort, men rymdteleskopet Tess har ett bredare synfält och ska söka alla riktningar på vår stjärnhimmel. Om allt går enligt planen skjuts teleskopet upp 18 april.

(Artikeln har uppdaterats)

Rymdteleskopet Tess (Transiting Exoplanet Survey Satellite) är Nasas nya verktyg för att hitta nya exoplaneter, planeter i andra solsystem. Uppskjutningen sker med en Falcon 9- bärraket från Cape Canaveral i USA i natt. Rymdteleskopets uppdrag är att undersöka de ljusstarkaste stjärnorna som finns nära vårt eget solsystem, närmare 200 000 stycken.

Tess förväntas upptäcka över 1 500 planeter, varav 500 är jordliknande och befinner sig i det som kallas en stjärnas beboeliga zon, där temperaturen är som mest gynnsam för liv.

Teleskopet ska delvis fungera som ersättare för Kepler-teleskopet vars bränsle kommer att ta slut inom några månader.

Liksom Kepler använder sig Tess av transitmetoden (se grafiken) för att upptäcka planeter. Den innebär att Tess söker alla riktningar på vår stjärnhimmel. Kepler fokuserar endast på en mindre sektor på stjärnhimlen. Även Spitzerteleskopet har använts för att upptäcka exoplaneter. Spitzer sköts upp 2003, och registrerar ljus i det infraröda spektrat.

Här kan du se uppskjutningen, som blivit framskjuten till onsdagen den 18 april:

Jonas Askergren