”Nasa amatörmässigt på en nivå vi aldrig sett förut”

2022-07-14 09:51

Nasa bjöd in till pixelfest när de första banbrytande bilderna tagna av James Webb-teleskopet skulle presenteras. Ny Tekniks Bill Burrau kan inte bestämma sig för vilket ord som beskriver eventet bäst: haveri eller fiasko.

Det är nog inte många som har missat de första bilderna tagna av James Webb-teleskopet (Webb). Bilderna från det 10 miljarder dollar dyra teleskopet är de skarpaste av universum som någonsin tagits.

”Varje bild är en upptäckt i sig och varje bild kommer att ge mänskligheten en vy av universum så som vi aldrig sett det förut”. Så sa Nasa-chefen Bill Nelson i början av eventet. Under den efterföljande timmen presenterades sedan fem häpnadsväckande vyer –  men vi fick också se ett amatörmässigt Nasa på en nivå vi aldrig sett förut.

Det blev helt enkelt inte de skarpa rymdbilderna som stod i fokus – utan de pixliga webbkameror som presskonferensen sändes genom.

Webb har som mål att undersöka det tidiga universum genom att skåda långt ut i rymden i det infraröda spektrumet. Detta ska bland annat ge oss mer information om de första stjärnorna och galaxerna som fanns för över 13 miljarder år sedan.

Pixliga, dunkla eller helt frysta bilder

Teleskopet är ett globalt samarbete mellan flera rymdbyråer, men det är Nasa som varit projektets dragkrok. Under presskonferensen skulle dock den gemensamma ansträngningen lyftas fram och firas med alla möjliga medel.

Beredda runt om i världen satt forskare, journalister och vetenskapsintresserade uppkopplade via länk. Det var människor på universitet, museer och i liknande lokaler som skulle vara en del av jippot – och alla skulle få vara med och vinka glatt till kameran.

Nasa-astronomen Michelle Thaller som ledde livesändningen försökte gång på gång säga hej till de astronomisuktande grupperna runt om i världen. Men det blev alltså inte särskilt lyckat.

Suddigt i Israel. Foto: Skärmavbild

Nästan varje lokal man fick se hade webbkameror till synes äldre än de avlägsna rymdobjekt Webbs kameror ska observera. Tittarna möttes främst av pixliga, dunkla eller helt frysta bilder när Michelle försökte hälsa på sina glada åhörare.

Det var inte heller bara jag som reagerade på tekniktrasslet. Vissa av åskådarna verkade rent av ha gått hem. När kameran klippte till Italien och en lokal i Milano möttes man av ett tomt rum sånär som på en man som städade scenen framför en stor nedsläckt skärm.

En ensam städare i Milano som fick en del hyllningar i kommentarsfältet till Nasas presskonferens. Foto: Skärmavbild

Pressläppet hade inte bara problem med publiken. När den kanadensiska rymdbyrån skulle få presentera ett spektrum från atmosfären av exoplaneten Wasp-96 b fick två forskare synas kort i bild innan det bröts. Spektrumet presenterades i stället av en snabbt inkastad Nasa-forskare, men med tillhörande sporadiska bakgrundsljud från de bortglömda kanadensarna.

De nya bilderna på rymden var helt otroliga, det kan ingen ta ifrån Nasa. Astronomer kommer ha att göra under en lång tid framöver. Men lite bättre webbkunskap borde ändå en organisation som Nasa ha. Det hade i efterhand varit bättre att fokusera på den faktiska forskningen, och inte på att försöka få med alla inblandade på bild.

Bill Burrau