Miljardmarknaden som Apple först missade: Kvinnorna

2020-03-23 06:00  

När Apple lanserade sin hälsoapp var det med löftet att användarna kunna logga allt de kunde tänka sig. Men techjätten glömde bort något som halva befolkningen verkligen kunde ha nytta av. Hur gick det till?

Femtech. På senare år har det blivit ett etablerat begrepp och något som kännetecknar en snabbt växande marknad. Men det har inte alltid varit så självklart att rikta ljuset mot teknik med fokus på kvinnors hälsa.

Det räcker att titta tillbaka så sent som september 2014, när Apple lanserade sin hälsoapp. Löftet från techjätten var att användarna nu kunde hålla koll på alla möjliga hälsovärden som var av intresse. Och visst fanns det en hel del att följa, från kaloriintag till hjärtrytm till dagligt intag av krom.

Men något centralt hade Apple trots allt missat. Det fanns inget inbyggt stöd för att hålla koll på menscykeln, trots att detta är något kvinnor har sysslat med i tusentals år, och i modernare tid med hjälp av appar. Hur kunde det bli så?

Läs mer: Svenska ai-experten Danica Kragic Jensfelt blir tech-investerare

– I dag tror jag att arbetet hade stoppats internt innan de hade kunnat rulla ut något utan en av de allra viktigaste datapunkterna för kvinnohälsa, säger den svenska affärsängeln Sophia Bendz till Ny Teknik.

Bland dem som har försökt förklara Apple-fadäsen finns en teori om att vi försöker lösa problem vi själva drabbas av, och att vi anpassar lösningen efter våra egna behov. Eftersom de som utformar ny teknik i högre utsträckning har varit män, så har vissa områden varit närmast en vit fläck på teknikkartan.

Sophia Bendz är partner i ett av Europas största riskkapitalbolag Atomico. Hon har många gånger stött på manliga investerare som säger att de inte kan lägga pengar på femtech för att de "inte förstår det här med hormoner". Det tycker hon är en dålig ursäkt.

– I den här världen där jag verkar sätter vi oss in i väldigt komplexa system, bolag och branscher. Vi djupdyker i hur artificiella system eller undervattensdrönare fungerar, till exempel. Så jag förstår inte varför man inte kan sätta sig in i de kvinnliga hormoncyklerna. Den argumentationen håller inte, säger Sophia Bendz.

Läs mer: Startupsen bryter mönstret – tänker globalt från början

Många femtech-bolag drivs av kvinnor och lockar snabbare investeringar från kvinnor, eftersom de snabbare kan relatera till de problem bolagen försöker lösa, förklarar hon. Samtidigt är det en ny bransch och industri som växer fram, vilket ökar intresset från fler håll.

Den här marknaden beräknas vara värd strax över 1 miljard amerikanska dollar, alltså drygt 10 miljarder svenska kronor, vid slutet av 2020. Om fem år beräknas siffran ha öka till hela 50 miljarder dollar.

– Det är ju en extremt intressant affärsmöjlighet och då kommer också många andra som vill investera, inte bara kvinnor. Så mycket har hänt och det känns absolut som att det är mycket mer som händer nu på det här området, säger Sophia Bendz.

Begreppet femtech myntades av danska Ida Tin. Hon grundade appen Clue 2013 för att hjälpa kvinnor att hålla koll på menscykeln. Fyra år senare har den fått över åtta miljoner aktiva användare världen runt.

Läs mer: Nära varannan kvinna diskriminerad inom tech – mångfaldshandbok släpps för startups

Femtech är enkelt produkter och tjänster med en techkomponent som är inriktade på kvinnors hälsa. De kan till exempel lära oss mer om hur kvinnans kropp och sexualitet fungerar, underlätta diagnosticering av sjukdomar och besvär, hjälpa användarna att hålla koll fertiliteten eller förbereda användarna för klimakteriet. För det är fortfarande mycket vi inte vet.

Historiskt har det inte varit ovanligt att sjukdomar som drabbat kvinnor missats, feldiagnosticerats eller helt enkelt fått vara ett mysterium.

Sophia Bendz ser ett strukturellt problem och säger att det är ”ganska diskriminerande” att vi historiskt inte har tagit reda på lika mycket om kvinnokroppen som om den manliga. Vi har inte heller gjort kliniska studier med kvinnor i samma utsträckning som för män och har ett ganska stort eftersläp när det handlar om data och kvinnokroppar, säger hon.

Men med appar som Clue, med miljontals användares anonymiserade data, har vi plötsligt fått enorma forskningsdatabaser som kan lära oss mycket ganska snabbt, noterar Sophia Bendz, som var tidig med att investera i bolaget.

För kvinnor i låglöneländer

Clue uppger själva att all den här datan gör det möjligt att förstå vad personer med en menscykel verkligen upplever, och att omfattningen av informationen är så stor att ingen enskild forskare någonsin skulle kunna samla in på egen hand.

Det här kan lära oss mer om både menscykeln och om reproduktiv hälsa, en kunskap som i slutändan kan nå vårdgivare och leda till bättre vård för alla.

Det här är något som även svenska Grace Health, som Sophia Bendz också har investerat i, är inne på. Medgrundaren Thérèse Mannheimer sammanfattar affärsidén som ”Världens första digitala kvinnoklinik för utvecklingsmarknader”.

Målgruppen är kvinnor i låglöneländer, och i dag har bolaget över 250 000 användare i framför allt Ghana, Nigeria och Kenya. Ungefär 80 procent av användarna är aktiva.

– Vi behöver inte fler som optimerar vårdprocessen för någon som dig eller mig, utan någon som ser till att de 1,9 miljarder kvinnor som bor i låglöneländer i dag överhuvudtaget får god tillgång till vård, säger Thérèse Mannheimer.

”Vi vill täcka hela livscykeln på sikt”

Huvudspåret är en automatiserad hälsoassistent, en chatbot, där användaren till exempel kan logga sin mens och olika symptom. Den ger prediktioner och summeringar för hur du har mått, med rekommendationer för hur kan gå vidare och lära dig mer.

– Det handlar dels om att ge tillgång till självtracking, och längre fram tillhandahålla läkartjänster och e-handel. Vi vill täcka hela livscykeln på sikt, även puberteten till klimakteriet, berättar Thérèse Mannheimer.

Tjänsten ska vara privat, säker, lättillgänglig och intuitiv, men ska samtidigt kräva så lite utrymmeskrävande tekniska funktioner och data som möjligt. Annars kommer användarna inte att kunna och vilja använda tjänsten regelbundet och kontinuerligt.

Det är också därför som Grace Health utgår från instant messaging-plattformar, som Facebooks Messenger och Whatsapp.

– På våra marknader är data hårdvaluta. Det är i stort sett det man lägger alla pengar på, också för att man har mindre tid att lägga på sina vänner och familj. Så data är det man använder för kontakt, för att utbilda sig och följa nyheter. Däremot är hårdvaran begränsad. Man har kanske inte plats för mer än fyra appar, och de kräver också data att ladda ned.

Läs mer: Svenska p-appen redo att ta över USA

Ett annat bolag som Sophia Bendz har investerat är Londonbaserade Daye. Bolaget utvecklar tamponger med en cannabidol-hinna som lindrar menssmärta lokalt, i stället för att du tar en smärtlindrande tablett som går igenom hela kroppen.

Det var efter att ha läst på om industriell hampa som grundaren Valentina Milanova fick sin affärsidé. Plantan har jämförts med marijuana och har också smärtstillande egenskaper, men är drogfri.

Hon la ihop två och två och bestämde sig för att skapa en tampong som skulle vara säkrare och bättre för miljön än de befintliga, mer absorberande och samtidigt minska menssmärtor, vilket är något många kvinnor upplever och vissa tvingas stanna hemma för.

– Kvinnor beräknas spendera ungefär 120 pund per år på mensvård och ungefär 90 pund på smärtstillande, så både marknaden och affärsmöjligheten är stor, säger Valentina Milanova till Ny Teknik.

Femtech kan öka förståelsen för kvinnors hälsa i stort, men också få stor betydelse för varje enskild individ som vill veta mer om sin kropp.

Läs mer: Tech-veteranerna: Därför går 9 av 10 investeringar till män

Affärsängeln Sophia Bendz tror att kommande generationer kommer att ställa större krav på bättre, individanpassade produkter, och på större tillgänglighet. Hon ser en trend mot att konsumenterna blir allt mer upplysta, och vill göra egna, väl underbyggda val.

– Den som kommer att lyckas ta störst del av femtech-marknaden är nog den som lyckas bygga en helhetsplattform där kvinnor kan förstå sin hälsa och hormoncykel över tid. Det ger användarna en helhetssyn, och ju mer information du får, desto bättre slutsatser kan du dra, säger Sophia Bendz.

Femtech – en marknad som växer

Vid slutet av 2020 beräknas Femtech-marknaden kunna vara värd strax över 1 miljard amerikanska dollar, alltså drygt 10 miljarder svenska kronor. Om fem år väntas siffran ha öka till hela 50 miljarder dollar. Några exempel på femtechbolag:

Clue – grundad 2013 av bland annat danska Ida Tin, som myntade begreppet ”femtech”. Appen gör det möjligt för miljontals användare världen över att logga information om och få prediktioner om menscykeln.

Grace Health – En digital kvinnoklinik för utvecklingsmarknader, grundad av Thérèse Mannheimer och Estelle Westling.

Daye – Brittiskt bolag som tillverkar tamponger med en cannabidol-hinna som lindrar menssmärta lokalt.

Natural Cycles – Preventivapp. Bolaget grundades av fysikforskarna Elina Berglund och Raoul Scherwitzl.

Ania Obminska

Mer om: Apple Riskkapital

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt