Premium

Miljardmarknaden som Apple först missade: Kvinnorna

När Apple lanserade sin hälsoapp var det med löftet att användarna kunna logga allt de kunde tänka sig. Men techjätten glömde bort något som halva befolkningen verkligen kunde ha nytta av. Hur gick det till?

Publicerad

Femtech. På senare år har det blivit ett etablerat begrepp och något som kännetecknar en snabbt växande marknad. Men det har inte alltid varit så självklart att rikta ljuset mot teknik med fokus på kvinnors hälsa.

Det räcker att titta tillbaka så sent som september 2014, när Apple lanserade sin hälsoapp. Löftet från techjätten var att användarna nu kunde hålla koll på alla möjliga hälsovärden som var av intresse. Och visst fanns det en hel del att följa, från kaloriintag till hjärtrytm till dagligt intag av krom.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här