Milda motorer, Batman! Vad kör du för bil egentligen?

2019-06-08 07:01  

Bra brottsbekämpning kräver bra bilar. Batman, ”Läderlappen”, är inget undantag från regeln. Ända sedan debuten 1939 har han nämligen bytt bilmodell åtskilliga gånger för att kunna hålla jämna steg med Gotham Citys skurkar.

Det är svårt att tänka sig i dag, men Läderlappens första bil var en vanlig röd kupé utan några anmärkningsvärda drag alls. Inga missiler, inga kabelklippare, inget “detektoskop”.

Batman skrotade dock sitt svenssonåk kort efter debuten i serietidningen Detective Comics 1939. Snart skaffade han sig en mer elegant rödfärgad bil som påminde om en Cord modell 812. Därefter tog serietecknarna ut svängarna: Batmobilen fick en mer futuristisk form och blev mer kompakt. Färgen byttes ut till blåsvart och bakdelen fick vingliknande fenor.

För en serietecknare är det givetvis enkelt att leka med fantasifulla fordonskapelser. För en bilbyggare blir utmaningen emellertid större – och mer kostsam. När Batman debuterade på vita duken under 1940-talet verkar budgeten ha varit alltför skral för att någon ska ha bemödat sig om att återskapa serietidningens imposanta vrålåk. Batman fick i stället köra runt i vanliga bilmodeller från Cadillac och Mercury.

Under 1960-talet lanserades en Batman-serie för tv av produktionsbolaget 20th Century Fox, och då fanns det mer pengar att sätta sprätt på. Uppdraget att förverkliga Batmobilen gavs efter en del inledande strul till custombyggaren George Barris. Enligt kontraktet fick han bara tre veckor på sig.

Läs mer: Den märkliga sexhjulsracern från 1976

Lyckligtvis hade Barris nyligen gjort ett smart klipp. Tack vare tidigare samarbeten med Ford, som äger märket Lincoln, hade han fått köpa en futuristisk konceptbil som kallades Futura. Lincoln hade tio år tidigare lagt ned 250 000 dollar – ungefär 21 miljoner kronor i dag – på Futuran för att demonstrera diverse framtidskoncept på bilshower. Men efter dessa pr-jippon hade Futuran inte längre fyllt någon funktion, så Barris hade fått köpa den för den symboliska summan en dollar.

Futuran var perfekt som utgångspunkt. Dels hade den redan ett spektakulärt utseende överlag, dels hade den kraftigt markerade fenor på bakdelen, ett ofta återkommande drag hos Batmans fordon.

Barris arbetade tillsammans med ett femmannateam under de följande veckorna. Fenorna förlängdes och fick en mer vingliknande form, och hela frontpartiet byggdes om för att likna en fladdermusmask. I baken monterade teamet en färghink som fick agera efterbrännkammare på Batmobilens “atomdrivna turbinmotor”. Under motorhuven dolde sig emellertid en mer jordnära kraftkälla: en vanlig Ford V8.

Kalaset gick på ungefär 30 000 dollar. Men bilen ansågs vara så värdefull för inspelningarna att den försäkrades för 125 000 dollar, motsvarande 9 miljoner kronor i dag.

Bilen var snygg och uppseendeväckande, men när inspelningarna kom igång blev Batmobilen ofta överhettad, och vid ett tillfälle dog batteriet. Snart fick både motorn och växellådan bytas ut, likaså de dyra Mickey Thompson-däcken.

Samma år som tv-serien började sändas, 1966, byggde George Barris ytterligare tre kopior av bilen genom att gjuta av originalet. Kopiorna fick glasfiberkarosser som monterades ovanpå förlängda Ford Galaxie-chassin. Det hände att dessa kopior användes i serien, men deras främsta uppgift blev att ställas ut i publicitetssyfte landet runt.

Tv-serien gjorde braksuccé, men under den tredje säsongen dalade tittarsiffrorna kraftigt, och därefter dröjde det nästan 20 år innan Batman gavs en ny chans. 1989 års långfilm Batman hade en mörk och vuxen ton i kontrast till 1960-talets barnvänliga tv-serie. Det återspeglades också i Batmobilen, som nu fick en mer elak look.

Läs mer: Historiskt framgångsrika Lancia Stratos specialbyggdes för rally

Designern Anton Furst har berättat att han och hans team bland annat inspirerades av jetplan, krigsmaskiner och amerikanska muskelbilar från 1950-talet när de skapade bilen.

Sedan dess har den mörka stilen fortsatt att prägla Batmans fordon. 2005 års nystart Batman begins resulterade i bilen “Tumbler”, som liknar en brutal korsning mellan en Lamborghini och en stridsvagn. Fyra exemplar byggdes till en kostnad av 250 000 dollar styck, och ett av dessa innehåller faktiskt en riktig jetmotor.

Den som vill se mer av Tumblern kan med fördel titta på en rad klipp som finns upplagda på Youtube, exempelvis ett där den provkörs av bilfantasten Jay Leno, tidigare värd för The Tonight Show.

Batman fortsätter att locka läsare och tittare, så vi lär nog få se många fler bilar innan han bestämmer sig för att lägga capen på hyllan. De bilar som har byggts hittills fortsätter att ha ett högt samlarvärde.

Det gäller inte minst 1960-talets ombyggda Lincoln Futura. George Barris sålde den 2013 för motsvarande 45 miljoner kronor, vilket nog får anses vara rätt bra avkastning på investeringssumman en dollar.

 

Reportaget kommer från tidningen Teknikhistoria.

Prenumerera på tidningen här.

George Barris Batmobile #1

Originalbil: Lincoln Futura 1955.

Design: Custombyggaren George Barris och produktionsdesignern Eddie Graves från 20th Century Fox.

Vikt: 2,5 ton.

Längd: 5,7 meter.

Bredd: 2,1 meter.

Höjd: 1,2 meter.

Motor: Ford FE V8 390ci.

Växellåda: B&M 6-växlad automat.

Anton Dilber

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt