Mercedes nya rekord: Körde 120 mil på en laddning

2022-06-29 06:00  

En resa från Stuttgart till Silverstone på en laddning. Det mäktade Mercedes EQXX under motorvägskörning få ur ett batteri på under 100 kWh.

Effektivitet är en ny nyckelfaktor för elbilar. För på samma sätt som mobiltelefoner gick från ”flest megapixlar i kameran” har bilar gått vidare från accelerationsprestanda.

Mercedes lovade i fjol att bli ”räckviddsledare” i branschen och som ett led i detta har man experimenterat kring konceptet om att få till en bil som på effektivast möjliga sätt kan omvandla elektroner till kilometrar – prototypen Vision EQXX.

Modellen har sedan tidigare nått flera viktiga milstolpar, inte minst när man körde 100 mil på en laddning, men nu har man tagit ytterligare ett steg.

Vad har man åstadkommit? Jo, man körde från Stuttgart i Tyskland till brittiska Silverstone. Vilket  innebar att när man klev ur bilen – hade 1 202 kilometer tillryggalagts.

– Resan fortsätter… än längre, än mer effektivt. Återigen har Vision EQXX bevisat att den enkelt kan tillryggalägga 1 000 kilometer på en laddning, den här gången under helt andra verkliga förhållanden, säger Markus Schäfer, teknikchef på Mercedes i ett uttalande.

Mercedes EQXX framme i Silverstone. Foto: Mercedes

Lättviktaren EQXX väger in på 1 750 kg

Under rekordresan var hastighetssnittet 83 km/h och under åtta av de 14,5 timmar det tog kördes klimatanläggningen. Väl framme vid den klassiska racerbanan tog Formel E-föraren Nyck de Vries över ratten och under elva varv körade han slut på krämen. Detta då i topphastigheten 140 km/h.

Men så till det mest imponerande – genomsnittsförbrukningen låg på 0,83 kWh per mil. Visst, bilen har solpaneler på taket, men de levererar inte någon energi för framdrivning. Dock ska de under ideala förhållanden kunna ge runt 25 km extra då energin ser till att hålla ljus och infotainment med stödström.

Det som gör den stora skillanden är vikt, aerodynamik samt att drivlinan har en enorm verkningsgrad.

Tittar vi på vikten väger EQXX 1 750 kg, vilket är markant mycket mindre än det över 2,5 ton som Mercedes EQS väger. Viktbesparingen kommer från att man finslipat alla komponenter där det varit möjligt, men även av användandet av kolfiberförstärkta kompositmaterial, samt att hjulen är i magnesiumlegering.

Mercedes EQXX Foto: Mercedes

Aerodynamiken är nästa stora sak. EQXX har en luftmotståndskoefficient (Cd) om 0,17, alltså även det markant mycket lägre än EQS 0,20 – den bil som beskrivs som den ”mest aerodynamiska produktionsmodellen i världen”.

Verkningsgraden på 95 procent

Något som även det ska vara rekordbra är värmesystemet. Under trippen från huvudkvarteret till England var det stundom 30 grader varmt och kö – men trots det kunde AC:n köras utan att ha någon större negativ inverkan. Skälet är dels en multi-source värmepump samt att man har en ”kylplatta” i golvet som tar tillvara på köldeffekten som strömmande luft under bilen har.

Och slutligen drivlinan, tillverkaren anger att motorn om 180 kW är supereffektiv. Systemspänningen är på 900 volt och verkningsgraden från batteri till hjul ska vara 95 procent.

Men bara för att det är ett experimentfordon avsedd för att slå räckviddsrekord – är det ingen spartansk historia. Inuti är det rejäl lyx, en skärm som sträcker sig hela bilens bredd samt en väl tilltagen ljudanläggning.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt