Mekaniker dåligt rustade för elbilsboom – men branschen oroas inte

2018-12-17 06:00  

I Storbritannien är 97 procent av fordonsteknikerna inte kvalificerade att arbeta med elbilar. Hur rustade är svenska mekaniker för ebilsboomen?

Enligt en studie från fordonsorganisationen Institute of the Motor Industry (IMI) saknar 97 procent av Storbritanniens fordonstekniker tillräcklig kunskap för att arbeta med elbilar och laddhybrider. Och de 3 procent som faktiskt är kvalificerade är huvudsakligen knutna till märkesverkstäder.

Eftersom de flesta elbilarna och laddhybriderna fortfarande är relativt nya servas de i regel av märkesverkstäder. Men i takt med att fordonen åldras kommer ägarna att börja leta efter mindre kostsamma alternativ. Att hantera de betydligt större strömstyrkorna i elbilar jämfört med konventionella bilar med förbränningsmotorer ställer dock helt andra krav på fordonsteknikerna.

Läs mer: ”Elbilsboom kräver beslut om laddpunkter”

Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, organiserar omkring 40 procent av de svenska verkstäderna. Bo Ericsson är vd. På frågan om bristen på kompetens är ett problem även i Sverige svarar han ”helt rätt” men lägger till att det dessutom är ”mycket värre än så”. Han börjar berätta om risken för att elbilarnas batterier kan självantända.

– Vi vet av erfarenhet att det kan ta upp till tre veckor efter att batteriet har skadat sig innan en kortslutning visar sig. Ingen tänker på detta på verkstäderna, säger Bo Ericsson och syftar på att det kan börja brinna inne i verkstaden utan att någon märker det.

Men att elbilar drabbas av så kallad termisk rusning verkar hittills inte vara någon vanlig företeelse, visade Ny Tekniks undersökning i somras.

Kritik för brister och fusk

Bilverkstäder har fått mycket kritik de senaste åren. Ett program av Tv4:s Kalla Fakta 2014 visade på omfattande brister och fusk vilket fick konsumentminister Per Bolund att ryta till. För att undvika reglering bildade SFVF och Motorbranschens riksförbund kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad. Den innebär bland annat två oannonserade stickprovskontroller per mekaniker och år. De båda organisationerna har som ”målsättning” att alla medlemmar ska vara en Godkänd Bilverkstad senast den sista december 2019.

Bo Ericsson påpekar att det i denna kvalitetsstandard finns tre utbildningsnivåer gällande elbilar och laddhybrider. De är graderade från 1 till 3. Den högsta innebär att man även kan utföra kvalificerade reparationer av bilens elektriska drivlinekomponenter.

Läs mer: Så ska elnätet försörja fem miljoner elbilar

Av de cirka 18 000 mekaniker som SFVF organiserar menar Bo Ericsson att ”säkert 10 procent” har utbildat sig till någon av nivåerna 1-3.

– De flesta är så nervösa för elen att de är överdrivet försiktiga. Jag fick frågan av en mekaniker om man kunde motortvätta en elbil. Jag frågade om han trodde att det kulle det börja spraka i den eller? Det här är nytt för många men i de omställningstider som nu råder måste man börja jobba med det, säger han.

Brinnande elbilsbatterier en risk för blåljuspersonal

Men Bo Ericsson är inte orolig för att det ska uppstå brist på fordonstekniker med elbilskompetens. Han ser i stället större risker för blåljuspersonal, bärgare och andra som ska hantera brinnande batterier. Av miljöskäl är han ändå positivt inställd till elbilar.

Motorbranschens riksförbund organiserar ungefär 600 svenska verkstäder. Charlie Magnusson, informationschef, tror att andelen mekaniker i Sverige kvalificerade för elbilar ligger något högre än de 3 procenten i Storbritannien.

– Det finns mekaniker för hur bilparken ser ut. De företagen som sätter elbilarna på marknaden erbjuder utbildningar för fordonstekniker knutna till märkesverkstäderna. Här i Sverige måste man vara certifierad för att få jobba med elbilar vilket innebär att man har gått kurser i starkström.

Så situationen kommer att lösa sig av sig själv, i takt med att elbilarna blir fler?

– Ja, det kommer den att göra. Har du en Tesla så kan du inte serva den var du vill, säger han och påpekar att de fristående verkstäderna kommer att certifieras allteftersom.

Fakta: Nybilsregistrering

Nyregistreringen av laddbara bilar i november ökade med 34,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Sett över hela året (fram till november) är ökningen 49,5 procent.

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var i november 11,8 procent. Samma månad i fjol var de 7,7 procent. Hittills i år är andelen 7,7 procent jämfört med 5 procent vid samma period förra året.

Siffrorna kommer från Bil Sweden som räknar med att det under 2018 kommer att ha sålts totalt 360 000 personbilar i Sverige.

Johan Kristensson

Mer om: Elektrifiering

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt