Med Volvo Pentas lösning kan alla lägga till med båten

2021-01-15 06:00  

På elektronikmässan CES visar Volvo Penta upp sitt nya semi-autonoma system för att lägga till vid kaj, som får båten att lyda förarens minsta vink. ”Vi vet att det här är ett av de mest stressiga ögonblicken för befälhavare”, säger bolagets vd Heléne Mellquist.

Enligt Volvo Penta innebär ”Assisted Docking” att även en amatör kan lägga till vid en trång kajplats utan att bekymras av vind eller strömmar. Bolaget valde Consumer Electronics Show i Las Vegas för lanseringen av vad de kallar ”branschens första helt integrerade system för assisterad dockning”.

– Det är lite kul att vi kan ställa ut på CES. Fordonstillverkarna har varit där några år, men med det här systemet kan vi visa att vi faktiskt har ett liknande grepp om marinbranschen, på ett ganska unikt sätt, säger Volvo Pentas teknikchef Peter Granqvist till Ny Teknik.

Läs mer: Aker Arctic designar svenska isbrytare – har gjort fartyg som kan bryta i sidled

Redan 2018 demonstrerade företaget en prototyp av ett helt automatiserat system för att lägga till vid kaj, men teknikchefen konstaterar att varken infrastrukturen eller kunderna är mogna för full autonomi. Det som lanseras nu rör sig i stället om ett semi-autonomt system, som i sin tur bygger på en kedja av Volvo Pentas tidigare produkter.

”Känns som att köra bil”

Det handlar bland annat om framdrivningssystemet IPS (Inboard Performance Systems). Den mjukvara som nu har lagts till levererar en förfinad version av Volvo Pentas joystick-dockning samt deras ”dynamic positioning system”, som gör det möjligt att stå mer eller mindre stilla i vattnet. Till detta kommer en gps-antenn som ger en exakt position och riktning.

Systemet kräver inga sensorer på båten eller på bryggan, utan fungerar vart man än ska lägga till. Foto: Volvo Penta

Möjligheten att styra drevens riktning individuellt innebär att man kan kontrollera båtens rörelse väldigt exakt. Justeringarna görs enkelt, och en nyhet är att så fort man släpper joysticken så stannar båten.

– När du står stilla så står du stilla. Du sliter inte med strömmen eller vinden, och när du tycker att du ska framåt eller åt sidan så går den exakt dit du vill. Så det känns som att du kör en bil. Vi vet att det här är ett av de mest stressiga ögonblicken för befälhavare på kommersiella fartyg, men också för dem som kör fritidsbåtar, som inte är ute varje dag, säger Heléne Mellquist, vd för Volvo Penta.

Kräver fingertoppskänsla

Bolaget har lagt en hel del krut på gränssnittet mellan människa och maskin. Via displayen kan föraren bland annat se hur mycket av den tillgängliga kraften som används när man ska lägga till, i form av en procentsiffra från 0-100.

Volvo Penta arbeta på ett helautonomt system och presenterade det 2018, men har valt att i stället lansera ett semi-atuonomt system. Varken den digitala infratrukturen eller branschen var mogen, enligt företaget. Foto: Volvo Penta

Men att skapa en semi-autonom funktion kräver fingertoppskänsla.

– En av svårigheterna är att få till kombinationen automation och manuell körning och få en känsla som blir riktigt bra. Där du upplever att du kör båten trots att den gör en hel del åt dig, och att du har full kontroll. Där har vi lagt en väldigt stor del av vår utvecklingstid – och väldigt mycket tid tillsammans med våra testförare och andra som har gett sin input till våra mjukvaruutvecklare. De har suttit timme efter timme ute i båten och skapat den här känslan, säger Anders Thorin, som är produktchef för elektronik på Volvo Penta.

Volvo Pentas väg mot autonom dockning 

Med lanseringen av framdrivningssystemet IPS 2005 togs den mekaniska kopplingen mellan dreven bort och de blev oberoende av varandra. Samtidigt digitaliserades kommunikationen mellan ratt och drev. 

IPS öppnade för joystick-dockning som tillkom 2006. Dynamisk positionering, med möjlighet att stå mer eller mindre stilla i vattnet, lades till systemen 2009. 

2021 lanseras Assisted Docking. Systemet håller båten stilla i vattnet så fort man släpper joysticken, och båten kan rotera runt sin egen axel. Till det finns funktionen “side push” där föraren kan pressa båtens sida mot kajen eller bryggan, och med en knapptryckning så bibehålls positionen medan man lägger fast förtöjningarna.  

Assisted Docking är tänkt får båtar från 35 fot (9,75 meter) upp till 120 fots yachter (36,5 meter). Systemet ska vara tillgängligt under våren 2021. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt