Malmö vill utnyttja importerade elbilar som energireserv

2019-11-01 06:00  
Omkring 100 000 bilar passerar varje år hamnen i Malmö. Staden hoppas kunna utbytta deras batterier för lastbalansering av det ansträngda elnätet. Foto: Copenhagen Malmö Port

Tusentals elbilar uppställda i hamnen i Malmö kan fungera som energilager för förnybar kraftproduktion – och samtidigt lösa kapacitetsutmaningen med underhållsladdning.

Varje år passerar runt 100 000 bilar hamnen i Malmö. I takt med att andelen elbilar växer hoppas staden kunna slå flera flugor i en smäll, enligt en ansökan som i fjol skickades in till Vinnova och som Sydsvenskan nu berättar om.

Projektet kallas för Elvisp, vilket står för Electric vehicles in a sustainable port, och drivs av Malmö stad, Eon, Copenhagen Malmö Port och bilimportören Axess Logistics.

Bilarna som står parkerade i hamnen i väntan på att bli sålda skulle kunna fungera som ett energilager i en så kallad V2G-lösning (Vehicle to Grid). Genom att ladda upp bilarna med el genererad från solceller under soliga dagar kan elfordonsflottan lagra energin till tidpunkter då solen inte skiner, och på så sätt bidra med lastbalansering av elnätet.

Malmös elnät hårt belastat

På kortare sikt riskerar dessutom Malmös redan hårt ansträngda elnät att överbelastas när andelen importerade elbilar ökar, eftersom de behöver underhållsladdas när de står uppställda i hamnen. Tanken är därför att bygga ut förnybar elproduktion i form av solceller i samma takt som elbilsimporten ökar.

Staden har också ett stort behov av att bygga ut den lokala elproduktionen för att svara upp mot ökad inflyttning och elektrifiering. Problemet med vind- och solkraft är att den är intermittent och behöver lagras. Bilflottan i hamnen skulle kunna fungera som ett stort samverkande energilager till nytta för hela staden.

Någon siffra på hur stor effekt bilbatterierna skulle kunna tillföra finns ännu inte framtagen, säger John Hallbeck, projektansvarig på Malmö stad.

– Det är en typisk sak vi hade velat titta på i nästa steg i projektet, säger han.

– Efter diskussioner med Axess och övriga i projektet är min generella uppfattning att potentialen är väldigt stor och att det handlar om betydande volymer, fortsätter han.

Solcellerna kan användas som skärmtak

En tanke enligt ansökan är att placera solcellerna som skärmtak över de uppställda bilarna, vilket därmed kan bidra till ett mer effektivt markutnyttjande.

Frågan hur framtida köpare av elbilarna som utnyttjas i V2G-lösningen kan tänkas ställa sig till att batteriet utnyttjas på detta sätt förblir obesvarad i ansökan. Litiumjonbatterier brukar vara förenade med ett visst antal tillgängliga laddcykler. I ansökan påpekas att juridiken kring utnyttjande av batterikapacitet som ägs av tredje part utgör en kunskapslucka.

– Jag kan inte ge ett exakt svar på det i dagsläget. Den spontana tanken hos en bilköpare är kanske att man inte vill ha det så. Men om man kompenseras beroende på mängden laddcyklar som använts? Det är bara fantasin – och lagstiftningen – som sätter gränser för hur ett sådant avtal kan utformas, säger John Hallbeck.

Läs mer: Nissans elbilsbatterier ska användas för energilagring

Projektdeltagarna hoppades på att få en halv miljon kronor i stöd från Vinnova för att utföra en förstudie. Men innovationsmyndigheten sa i våras nej till ansökan, med motiveringen att det inte klarade sig i konkurrensen bland de andra cirka 160 ansökningarna. I övrigt uppfyllde den alla kriterier, påpekar John Hallbeck.

Hur deltagarna ska gå vidare är ännu inte beslutat. John Hallbeck menar att det bästa vore om marknaden kan lösa det på egen hand.

– Det är inte helt klart vilket sätt som är lämpligast för staden att gå vidare på. Även om marknaden löser det självt kan det vara intressant för oss att ha ett projekt kopplat till deras lösning för att se hur det kan bidra med lastbalansering för staden. Det vore bra om det inte enbart blir ett slutet system som hanterar problematiken med underhållsladdning av elbilar, säger John Hallbeck.

Volvo Cars: Hypotetisk fråga

Staden har ännu inte haft kontakt med någon av biltillverkarna kring hur de ställer sig till att upplåta batterikapacitet, men John Hallbeck menar att bilimportören Axess Logistics säkert har fört sådana diskussioner.

Ny Teknik ställde frågan till Volvo Cars hur företaget ser på den principiella idén att använda nya elbilsbatterier som energilager på det sätt som Elvisp önskar. Presschefen Karin Wik menar dock att det är svårt att svara på en helt hypotetisk fråga:

”Volvo Cars har ju kundorderstyrd produktion, och vårt fokus ligger på att leverera våra bilar till kunder utan onödiga dröjsmål. Tror kanske att din fråga är mer relevant för andra tillverkare”, skriver hon i ett mejl.

Utvecklingen av V2G befinner sig ännu på ett tidigt stadium men testas bland annat i Kungsbacka i Sverige, Amsterdam i Nederländerna samt av Mitsubishi i Japan.

John Hallbeck påpekar att staden i samarbete med Parkering Malmö även tittar på hur parkerade elbilar kan hjälpa till med lastbalansering, i två olika projekt.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt