Malmen krävde allt starkare lok

2020-12-27 06:00  

TEKNIKHISTORIA. I takt med den ökande malmbrytningen krävdes allt kraftigare maskiner för ständigt tyngre laster. I dag trafikeras Malmbanan av världens starkaste lok.

Malmtrafiken fick en besvärlig start. När SJ tog över den nybyggda banan Luleå–Gällivare efter det brittiska bolag som byggt den, visade det sig att de lok som använts inte ägdes av engelsmännen. Loken tillhörde tillverkaren, och ingick inte i övertagandet av banan.

Snabbt skickade SJ upp gamla godstågslok av typen litt G från södra Sverige. Dessa var byggda på 1860-talet, och alldeles för svaga för malmtåg på 1 000 ton. Man fick sätta både två och tre lok framför varje tåg, och ändå orkade de nätt och jämnt.

SJ beställde nya lokomotiv av två typer. Ma-lok, med 76 tons tjänstevikt, användes på sträckan Kiruna–Riksgränsen, och de lättare Mb-loken med 67 tons tjänstevikt trafikerade sträckan Gällivare–Luleå. De hade fyra drivande axlar och kunde dra betydligt tyngre lass än de gamla litt G-loken.

Läs mer: Malmbanan lyfte svensk gruvdrift

1 435 hästkrafter

Men snart blev malmtågen ännu tyngre och 1907 beställde SJ fem nya så kallade R-lok, som hade 85 tons tjänstevikt och fem drivaxlar. Med 1 435 hästkrafter var R-loken Sveriges starkaste ånglok, och kunde dra malmtåg på 1 400 ton.

När banan elektrifierades blev även R-loken överflödiga. Fyra av dem är sedan länge skrotade, men det femte finns bevarat på Järnvägsmuseet i Gävle i kördugligt skick.

De första elloken var tysktillverkade Oa-lok som klarade tågvikter på 1 900 ton. På 1950-talet ersattes de av Dm-lok som möjliggjorde malmtåg på över 3 000 ton, och när den tredelade modellen Dm3 introducerades på 60-talet uppnåddes tågvikter över 5 000 ton.

Världens starkaste lok

Vid millenieskiftet ersattes de av IORE-lok från den kanadensiska tillverkaren Bombardier. Med en dragkraft på 1 200 kilonewton är de världens starkaste lok, och varje tågsätt – 750 meter långt och med 68 vagnar – transporterar 6 800 ton järnmalm.

Tommy Harnesk

Mer om: Malmbanan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt