Malmbanan – Sveriges första elektrifierade järnväg

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Ny Teknik

GRAFIK. Malmbanan invigdes år 1903 och är den enda av Sveriges järnvägar som tillåter 30 tons axellast.

På Malmbanans 473 kilometer mellan Luleå och Narvik fraktas nästan hälften av godset på de svenska järnvägarna. Den var klar 1902, och bara 13 år senare blev Malmbanan den första längre järnvägssträcka i Sverige som elektrifierades. Det gjorde den oberoende av import av kol. Malmbanans elförsörjning krävde ett jättekraftverk som Vattenfall placerade i Porjus i Stora Luleälven. Det började byggas 1910.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria nummer 4, 2016 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

 

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt