Lyftkran med ai bygger ut Ångströmslaboratoriet

2020-02-18 15:53  

Kan kameror på kranen och ett AI-system för objektdetektering öka säkerheten vid tunga och höga lyft? Det undersöker NCC tillsammans med Microsoft vid den pågående utbyggnaden av Ångströmslaboratoriet i Uppsala.

Bakgrunden är att byggbranschen står för omkring en femtedel av alla arbetsrelaterade dödsolyckor i Sverige. Tunga lyft med tornkran är i sin tur ett av byggbranschens identifierade högriskområden.

– Det här testet syftar till att se om vi kan öka säkerheten vid kranlyft, genom att komplettera befintliga rutiner med digitala skydd. Det handlar alltså inte om att ta bort några av de säkerhetsåtgärder vi redan har, säger Claes Henschel, projektledare för Development & Operations Services på NCC.

Testerna genomförs vid en pågående utbyggnad av Ångströmslaboratoriet. Två kameror som fästs vid bommen på tornkranen samlar in bilder, som bearbetas i en dator placerad i kranhytten. Tekniken, som kallas objektdetektering, identifierar personer och fordon på marken inom det så kallade larmområdet under kranen.

Läs mer: Här är japanska Kubotas autonoma el-traktor

Datainsamling till mjukvaran påbörjades redan i somras.

– Bearbetningsmodellen tränades i molnet, där det finns närmast obegränsat beräkningskraft. Men den har implementerats i kranens egen dator, eftersom analysen då går snabbare och man slipper vara beroende av internetuppkoppling, säger Claes Henschel.

En sak som komplicerat systemets inlärning, är att de databaser man kunnat ta information från oftast har marknivåbilder på människor och fordon. Medan den färdiga modellen förstås måste hantera bilder ut fågelperspektiv.

– Därför har mycket av AI-träningen fått ske med manuell annotering. Hittills har vi verifierat att systemets computer vision kan detektera vad som finns under kranen, och att analysen kan göras i nära realtid, säger Claes Henschel.

Nästa steg blir att utveckla en varningsfunktion. Det arbetet bedrivs enligt flera parallella spår.

– Dels jobbar vi med att ge mer information till kranföraren, exempelvis via en skärm som visualiserar det kamerorna ser under kranen. Vi undersöker också om vi kan utveckla någon form av individuell varningssignal till personerna på marken. Men det spåret kompliceras lite av att vissa personer på en byggplats faktiskt ska vistas under kranen, vid arbete med lastsäkring exempelvis.

Läs mer: Svettiga robothanden löser problemen med överhettning

NCC hoppas också att det kranmonterade AI-systemet ska ge värdefull information till projektledare, platschefer och andra med ett övergripande arbetsmiljöansvar.

– Man kan se hur många personer som befunnit sig under kranen under en arbetsdag. Det kan hjälpa till att planera gångvägar och annat på en arbetsplats, på ett sådant sätt att man minimerar antalet passager genom kranens arbetsområde, säger Claes Henschel.

Fakta

Testerna på Ångströmslaboratoriet är en vidareutveckling av konceptet Safe Site, som vann NCC:s säkerhetstävling Pioneering Safety 2017. Genom samtal med Microsoft kom NCC i kontakt med Microsofts partners Arrow och Sigma för hjälp med mjukvaruutvecklingen.

Edins Byggkranar har stått för montaget av kameror på kranarna.Projektet pågår till en bit in i mars. Nu i februari ska Claes Henschel presentera det vid Microsoft IoT Summit i Redmond, USA, en konferens för Microsoft-partners från hela världen.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt