Lotus vill omdefiniera elbilsägande – gör V2G till central del

2020-05-12 07:00  

Istället för att sälja fordonet tänker Lotus sälja en plattform som helt stöper om elbilsägandet. Nu har Volvos koncernsyskon sjösatt ett samarbete som ska leda till att mobilitet och energi sammanflätas.

När det kommer till teknik så är elbilen verkligen ett paradigmskifte för bilbranschen. Och det handlar inte enbart om drivlinan och digitaliseringen. Möjligheterna som elektrifieringen innebär gör att alla delar av industrin håller på att förändras. Brittiska Lotus, som likt Volvo ligger under Geelys ägande, är en av de tillverkare som med elbilen även vill ändra på sina kunders förväntningar och ägarupplevelse. För varför fortsätta i samma gamla hjulspår – om det nu ges en möjlighet att slå in på en ny väg?

Så vad vill då Lotus göra? Jo, de har ingått i samarbete med Centrica, energijätten som bland annat äger British Gas. Tillsammans ska de utveckla en ny modell för elbilsägande som integrerar fordon i energisystemet. I ett pressmeddelande skriver biltillverkaren att partnerskapet kommer leda till att ”bilen blir en förlängning av hemmet”.

”Inte samma sak att äga bil med förbränningsmotor”

Grundtanken är förvisso inte ny, så kallad vehicle-to-grid (V2G) håller bland annat Renault-Nissan-Mitsubishi samt Honda på med. 

– Att äga en elbil är inte samma sak som att äga en bil med förbränningsmotor. Vi ser en framtid där kunder, bil och hem är sammankopplade vilket ger nya möjligheter bortom att ladda bilen. Det ger även möjligheter till nya produkter och upplevelser som ersätter det standardförhållande som utmärker dagens relation när det kommer till energi och bilägande, säger Carl Bayliss, ansvarig för Centrica Innovations i ett uttalande.

Centrica ska därutöver även hjälpa Lotus med sitt hållbarhetsprogram, vilket ska resultera i en miljövänligare produktion. För en liten tillverkare som Lotus är det viktigt att få hålla en stor energispelare i handen. 

– Framtidens mobilitet är en enorm möjlighet att få till värdehöjande tjänster till kunder och den här plattformen kommer ställa Lotus i framkanten av det digitala mobilitets-ekosystemet. Givet hur snabbt det måste ske samt hur viktigt det är att få det rätt första gången så är stödet från en strategisk partner som Centrica vitalt, säger Uday Senapto, ansvarig för företagsstrategi på Lotus.

”Drivkraften för alla inblandade är att tjäna något”

Tankarna om V2G-system är som ovan nämnt inte ny, men hittills har det inte blivit något storskaligt av det. Ett problem har varit att en global standard dröjt. Dock är ISO 15188 så gott som klar och en hel del elbilar har förberetts för att klara av tekniken. Tidigare i år hade branschorganisationen Power Circle ett seminarium där V2G diskuterades, och enligt dem är det fina med tekniken att alla tjänar på den.

– Drivkraften för alla inblandade aktörer är att tjäna något – pengar, miljö eller bekvämlighet. Nätägaren slipper kanske göra en nätförstärkning tack vare att bilarna laddar smart och elbilarna kanske får en ersättning för nätnytta och slipper betala nätavgift som kompensation för sin smarta laddning. Vi befinner oss i början av en mycket spännande affärs-, teknik- och policyutveckling, sade Daniel Kulin, dåvarande sakkunnig e-mobility på Power Circle i samband med det.

Läs mer: Volvo: ”Nästa generation elmaskiner gör vi själva”

Dock verkar inte alla biltillverkare vara lika sugna. När Ny Teknik var nere på besök i Volvos battericenter i mars så sa Magnus Johansson, avdelningschef för området Energy & Installation på Volvo Cars, att tekniken som en av flera ekosystemsfrågor var intressant, men inte mer.

– Batteriet har utvecklats för att bilen ska klara de parametrar som vi satt. Om den ska användas som ett extrabatteri så är det andra saker som spelar in. Men i dagsläget ser vi inte att kunderna efterfrågar en sådan här lösning tydligt, sade han då.

Felix Björklund

Mer om: Lotus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt