Premium

”Ljustunnel” testar självkörande fordon – även på natten

Den svenska anläggningen har olika miljöer för att testa automatiserade system och aktiv säkerhet. Nu bygger Astazero in 700 meter av sin bana.

Publicerad

I Hällered utanför Borås ligger en fullskalig anläggning med en rad olika trafikmiljöer där man kan testa och demonstrera framtidens automatiserade transportsystem. Astazero öppnade 2014 och bakom den oberoende testbädden står bland andra Rise och Chalmers.

– Det är öppet för all typ av forskning och utveckling, så en forskare vid Chalmers som exempelvis studerar bildigenkänning under svåra ljusförhållanden för fordon är precis lika välkommen som en aktiv säkerhetsingenjör från Volvo Cars, säger Astazeros vd Peter Janevik till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här