”Ljustunnel” testar självkörande fordon – även på natten

2020-11-30 12:30  

Den svenska anläggningen har olika miljöer för att testa automatiserade system och aktiv säkerhet. Nu bygger Astazero in 700 meter av sin bana.

I Hällered utanför Borås ligger en fullskalig anläggning med en rad olika trafikmiljöer där man kan testa och demonstrera framtidens automatiserade transportsystem. Astazero öppnade 2014 och bakom den oberoende testbädden står bland andra Rise och Chalmers.

– Det är öppet för all typ av forskning och utveckling, så en forskare vid Chalmers som exempelvis studerar bildigenkänning under svåra ljusförhållanden för fordon är precis lika välkommen som en aktiv säkerhetsingenjör från Volvo Cars, säger Astazeros vd Peter Janevik till Ny Teknik.

Nu blir anläggningen ännu mer unik, för ett betydande avsnitt av testbädden är på väg att byggas in. Av den totalt 700 meter långa inomhusbanan får 140 meter i mitten en bredd på 60 meter, medan den resterande sträckan är 40 meter bred. Den invändiga takhöjden kommer att ligga på 4,6 meter.

”Unika i Europa”

"Tunneln" ska stå färdig i slutet av februari 2021 och då har Hällered världens längsta och största inomhusbana för testning och provning av självkörande fordon. Peter Janevik berättar att möjligheten dels har efterfrågats av kunderna, men att Astazero även insåg att man behövde skapa stabila och repeterbara ljus- och väderförhållanden för att testa framtidens avancerade kameror och andra sensorer.

– Vi har världens bästa bana för säkerhet, nu blir det även världens bästa dedikerade testbana för automatiserade fordon och det automatiserade transportsystemet. Vi är unika i Europa. På världsnivå finns det ett litet antal dedikerade testbanor, och vi tycker att vi sticker ut även mot dem, säger han.

Läs mer: Nya elvägsutredaren: ”Vill inte krångla till det”

Hela projektet kommer att gå loss på cirka 60 miljoner kronor, och det är inte bara övertäckningen som kostar.

– Vi behöver ju positionsmätningssystem som kan hantera att mäta position inne under taket, i och med att det inte längre är fri sikt upp mot satelliter. Och vi behöver också bra system för belysning. Vi ska kunna återskapa motsvarande dagsljus en solig sommardag där inne, så vi kommer att kunna generera 2 000 lux, vilket är jättemycket. Och på sikt ser vi också framför oss att vi kanske kan utveckla så att vi repeterbart kan skapa andra ljusförhållanden, som exempelvis motljus, och annat som är viktigt för kamerasensorer, säger han.

Torgny Bengtsson är en av Astazeros ingenjörer. Foto: Rise

Astazero har ett samarbete med Volvo Cars och bland de övriga kunderna finns ett tiotal av de stora biltillverkarna. Peter Janevik berättar att arbetet under en typisk dag på banan är fördelat ungefär 50/50 mellan automatiserade system och aktiv säkerhet, som exempelvis autobroms.

– Vi är en neutral och öppen anläggning, och en av de fantastiska sakerna med Astazero är att vi kan jobba med alla de här typerna av kompetenser. Och om du skulle vilja testa en basstation för en gruva så skulle du kunna göra det inne i vår tunnel. Så även för folk som jobbar med infrastrukturer öppnar sig nya möjligheter. Det är jättespännande, säger han.

”Kan köra dygnet runt”

Med den nya tunneln kommer det också att bli mer aktuellt med långvariga utvärderingar där testförare kör i skift, vilket är vanligt i branschens övriga bantester av exempelvis drivlinor och chassi.

– Den här möjligheten öppnar ju sig nu för oss på ett helt annat sätt, att vi kan köra dygnet runt. Så absolut, men det första som vi tittar på är så att säga att köra förlängda kontorstider och öppna upp för en kapacitetsökning på det viset, men vi kommer absolut att köra natt också så småningom, säger Peter Janevik.

Astazero är 3 km lång

Testbana för självkörande och uppkopplade fordon belägen mellan Borås och Göteborg. Den sträcker sig över tre kilometer.

Den ägs av forskningsinstitutet Rise och Chalmers tekniska högskola.

Testbanan ger möjlighet att testa fordon i bland annat stadsmiljö, på flerfilig väg och i hög hastighet.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt