Lista: Laddhybriderna med längst räckvidd

2021-08-07 06:00  

Hur långt är lagom? När det kommer till laddhybriders räckvidd på el är svaret för de flesta – så långt som möjligt. Här har vi samlat fem alternativ som kommer längst på el.

Året är 2021 och de laddbara alternativen ute på marknaden är fler än någonsin. Tillverkare armbågas friskt vilket gör att det nu finns åtminstone laddhybrider i snudd på alla segmentet.

Men vad är det för bilar som kan vara riktiga dubbelkonstnärer? Vilka modeller är det som klarar av vardagskörningen på el – men fortfarande mäktar med familjeresorna till fjällen?

Nedan har vi samlat fem alternativ som erbjuder både pendlarvänliga elsträckor samt tillräckligt med utrymme för att lösa semesterbehoven. Klicka på modellens namn i mellanrubriken för att läsa mer om den bilen.

Hyundai Tucson – 62 km

Den nya generationen av Tucson är ett rejält lyft och på ett sätt är den verkligen ett bevis på hur långt Hyundai har kommit i sin märkesresa. Här erbjuds mycket smart teknik som ventilerade säten och dödavinkel-kameror – med bra utrymmen samt över sex mils räckvidd på el.

Snabbfakta: Hyundai Tucson PHEV

Pris: från 414 900 kr

Drivlina: 1,6-liters bensinmotor + elmotor

Batterikapacitet: 13,8 kWh

Räckvidd på el: upp till 62 km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,14 l/mil

Förbrukning under test: 0,49 l/mil

Skoda Octavia iV – 64 km

Från öststatsbilar till ett märke för ”nuftiga” människor – till bästa i gruppen. Skodas laddhybridversion Octavia iV är i många avseenden en riktig fullträff. Drivlinan delas med många i den stora VW-koncernen, men frågan är om inte det tjeckiska märket lyckats få ut den mest attraktiva produkten av den. Octavian blandar hög standard med rejäla utrymmen, smarta lösningar samt lång räckvidd.

Snabbfakta: Skoda Octavia iv Combi

Pris: från 414 900 kr

Drivlina: 4-cylindrig bensinmotor + elmaskin

Batterikapacitet: 13 kWh

Räckvidd på el: upp till 64 km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,12 l/mil

Förbrukning under test: 0,11 l/mil

Toyota Rav4 PHEV – 75 km

Det tog lång tid för Toyota att satsa på sladd. Men när de väl gjorde det så blev resultatet inte bara bra – det är väldigt välavvägt. Rav4 PHEV är ett statement från tillverkaren att när de väl bestämt sig – så är det inga halvmesyrer som gäller. Räckvidden är imponerande, särskilt om man tittar på vad konkurrenterna i samma prisklass erbjuder.

Snabbfakta: Toyota Rav4 Plug in Hybrid

Pris: från 499 900 kr

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + två elmaskiner

Batterikapacitet: 18,1 kWh

Officiell räckvidd: 75 km (WLTP)

Officiell förbrukning: 0,1 l/mil

Förbrukning vid test: 0,17 l/mil

BMW X5 Xdrive 45e – 83 km

Klassiska BMW-styrkor och rejält med komfort – samt elräckvidd. Med över åtta mil på det officiella räckviddskontot så får man ha långt till jobbet om man inte ska klara pendlingen i BMW:n. Och visst är det löjligt vad låg förbrukning en stor suv som denna kan ha… om man ser till att använda den rätt. Miljönytta beror helt och hållet på hur flitig man är med laddningen – för när batteriet är slut så är det en bensin-sexa som kliver in.

Snabbfakta: BMW X5 Xdrive 45e

Pris: från 803 700 kr

Drivlina: 6-cylindrig bensinmotor + elmaskin

Batterikapacitet: 24 kWh

Räckvidd på el: upp till 87 km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,12-0,19 l/mil

Förbrukning under test: 0,26 l/mil

Mercedes GLE 350 de – 99 km

Nollutsläpp i vardagen – och låga utsläpp på långfärden. Mercedes är den enda tillverkaren som satsar på diesel-laddhybrider vilket innebär att de kan skryta med bra prestanda även på långresorna. Visst, det är en jättesuv vilket kanske inte borgar för låg förbrukning från början. GLE har dock fördelen gentemot ärkerivalen BMW att den fyrcylindriga dieseln är en mer effektiv och plånboksvänlig kamrat när det är dags för fjällsemester utan laddmöjlighet.

Snabbfakta: Mercedes GLE 350 de

Pris: från 743 000 kr

Drivlina: 4-cylindrig dieselmotor + elmaskin

Batterikapacitet: 31,2 kWh

Räckvidd på el: upp till 99 km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,11-0,07 l/mil

Förbrukning under test: 0,64 l/mil

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt