Lista: Här är hotellen du kan ladda elbilen på i sommar

2022-07-06 06:00  

Sommar betyder semester och nytt för i år är alla elbilster som ska ut och rulla. Snabbladdning är en sak som behövs, men även så kallad destinationsladdning. Hur ser det ut med det – och vilka hotell satsar på detta?

Sommarlovet har redan börjat och snart är även semestern i full gång. I år ska tusentals nya elbilister ut i sommar-Sverige och det ställer en hel del krav på laddning. För är det en sak man bör ha koll på när man sticker ut på bilsemester med elbil så är det var ”vattenhålen” för energi finns.

Destinationsladdning vid turistattraktioner och hotell är viktigt, men hur ser det ut i landet? Vilka hotell har det och vilka satsar på det i framtiden?

Läs mer: Teknikvalet: Vilka batterier ska sitta i Volvos elbilar?

Att ta reda på vilka boenden som erbjuder laddning är inte helt enkelt. I vissa fall förekommer de i olika appar eller laddningskartor. Men allt som oftast är de inte publikt synliga. Det innebär att man måste in och leta på olika webbplatser eller höra av sig direkt.

Dock finns det en medvetenhet om att laddning är något som allt fler efterfrågar. Därför har Ny Teknik kollat med de stora hotellkedjorna hur de tänker och arbetar med laddningsfrågan.

Scandic Hotels

Hotellkedjan är den största i Norden och i Sverige har man 90 hotell. Tillgång till laddning är det dock ännu sisådär med. Bara 35 av hotellen erbjuder det. På scandichotels.se kan man förhållandevis enkelt se vilka hotell som erbjuder laddning, samt vilka rutiner som finns kring dem.

Vad är er strategi kring elbilsladdning?

– Vi var tidigt ute med elbilsladdning och vår strategi är att erbjuda laddning till övernattande gäster på våra hotell som har parkering, från Kiruna i norr till Malmö i söder, säger Svante Kempe, ansvarig för affärsutveckling, Scandic Hotels.

Hur många hotell har laddning, hur många laddare har de, har ni något bokningssystem för dessa?

– Vi har ladderbjudande på cirka 35 hotell i Sverige. Antal platser varierar mellan 6–20 syckent och som på de flesta andra ställen där laddning erbjuds är det i dagsläget först till kvarn som gäller.

Hur viktigt är det att ha ett ladderbjudande för er i dag, och hur viktigt tror du att det är på sikt?

– Det här är en viktig tjänst som vi vill erbjuda våra gäster och jag tror att det blir allt viktigare. Vi ser att efterfrågan har ökat dramatiskt och håller just nu på att utvärdera exakt hur mycket vi ska bygga ut, men jag kan säga redan nu att antalet platser inom kort kommer att utökas.

Hur har efterfrågan sett ut, har det varit en ketchupeffekt under det senaste året?

– Ja efterfrågan har i takt med att bokningsläget förbättras ökat och är större nu än det varit under pandemiåren. Vi ser också att vagnparken hos våra gäster förändras i rask takt till elbilar.

Foto: BMW

Nordic Choice Hotels

Petter Stordalens kedja, som 2023 byter namn till Strawberry, finns i Norden och Baltikum. De driver hotell under bland annat namnen Clarion, Comfort och Quality. Via hemsidan är det svårt att få överblick huruvida det finns laddningsalternativ och vad det kan kosta.

Vad är er strategi kring elbilsladdning?

– Vi vill alltid kunna erbjuda våra gäster en okomplicerad vistelse på våra hotell, som överträffar deras förväntningar. Vi jobbar därför hela tiden med att utveckla våra hotell för att möta framtidens behov, och där ryms absolut gästernas behov av elbilsladdning. Vi tittar alltid på nya innovationer och lösningar för att möta dessa behov, säger Jonathan Blom, kommunikationsrådgivare, Nordic Choice.

Hur många hotell har laddning, hur många laddare har de?

– De flesta av våra 214 hotell har laddning, om inte direkt så genom en samarbetspartner. Hotellen kan även teckna egna avtal om detta lokalt.

Läs mer: Plattan ger trådlös elbilsladdning – på laddstation eller hemma

Har ni något bokningssystem för dessa?

– Det skiljer sig lite från hotell till hotell, så vår rekommendation är att kontakta hotellet man ska bo på och avtala kring laddning och eventuell bokning av parkeringsplats med laddstolpe.

Hur viktigt är det att ha ett ladderbjudande för er i dag, och hur viktigt tror du att det är på sikt?

– Det är viktigt i dag, men vi tror att det kommer bli ännu viktigare i framtiden i takt med omställningen till ett grönare samhälle. Norge ligger längre fram än Sverige med elbilar och på våra hotell där så ser vi ett större behov och efterfrågan än vad vi gör i Sverige i dag.

Hur har efterfrågan sett ut, har det varit en ketchupeffekt på senaste året?

– Det har varit en stadig ökning av efterfrågan på laddplatser, men i och med att efterfrågan på hotellrum ökade väldigt snabbt efter pandemin har därmed också efterfrågan på laddplatser ökat.

Countryside Hotels

För Countryside Hotels är det olika mellan de olika hotellen. De ägs nämligen enskilt och agerar under gemensamt paraply. Dock har man en bra översiktssida för vilka hotell som erbjuder laddning och vad för typ av laddning det är samt om det kostar något.

Vad är er strategi kring elbilsladdning?

– Vi har ingen central strategi men cirka hälften av våra medlemmar erbjuder laddstationer för sina gäster, säger Anna Övergaar, försäljnings- och markandschef, Countryside Hotels Sweden.

Hur många hotell har laddning, hur många laddare har de, vilken typ av laddning erbjuds?

– 28 av våra 35 hotell erbjuder laddningsmöjligheter. På vår sajt kan du se vad varje hotell har för laddare.

Har ni något bokningssystem för dessa?

– Nej vi har inget gemensamt system.

Läs mer: ”Tidigt ute med en Volkswagen ID? Du har blivit lurad”

Hur viktigt är det att ha ett ladderbjudande för er i dag, och hur viktigt tror du att det är på sikt?

– Det blir mer och mer viktigt för hotellen att kunna erbjuda laddstationer med tanke på elbilarnas utveckling.  Sedan måste det var ett effektivt flöde som gör att gästerna kan rotera på stationerna så att det finns chans för alla att ladda.

Hur har efterfrågan sett ut, har det varit en ketchupeffekt på senaste året?

– Vet inte om jag kan säga att det är en ketchupeffekt men efterfrågan har definitivt ökat.

Best Western, First Hotels och Parks and Resorts

När det gäller kedjan Best Western är det en sammanslutning med privatägda hotell där varje ägare är ansvarig för sitt eget. Centralt uppmuntrar man till satsningar på elektrifiering, men BMH Hotel Group meddelar att man i dagsläget inte har en strategi för laddning. Det finns inte heller någon tanke på att genomföra en gemensam upphandling eller på att försöka sätta en gruppstandard när det kommer till laddning.

Även First Hotels är en franchisekedja där enskilda hotell samlats under gemensam flagg. Precis som Best Western har man ingen konkret strategi knuten till elbilsladdning. Däremot svarar man på Ny Tekniks frågor att man ser att laddning blir allt viktigare för gästerna. När det kommer till information om vilka hotell som har laddning är det skralt med det och det är svårt att få översikt. Dock är det något man jobbar med och ska tillhandahålla ”inom kort”.

För de stora turistattraktionerna inom Parks and Resorts har man länge erbjudit någon form av laddning. Man har även en strategi och plan på hur man framöver ska jobba för att kunna tillgodose efterfrågan. Sedan 2016 har man levererat över 110 000 kWh till sina besökare. Något som däremot inte framgår på de olika parkernas sajter är huruvida det finns laddning.

Vad är er strategi kring elbilsladdning?

– Vår strategi är att snabbt anpassa oss till dagens och framtidens efterfrågan på laddmöjligheter på våra parker. Vi har lagt en 5-årsplan där vi får överblick på tillgänglig effekt på parkerna och vad vi behöver förstärka för att kunna växla upp framåt, säger Jimmy Persson, energispecialist, Parks and Resorts.

Vi tittar även i detta nu på ”mobila” etableringar som skulle kunna vara en väg framåt för att kunna hantera efterfråganstoppar under våra absoluta högsäsonger utan att behöva bygga en infrastruktur som endast är nödvändig 2 månader om året.

Strategin omfattar också frågeställning om hur vårt erbjudande mot gäst skall se ut och hur det skall praktiskt fungera i framtiden. I dagsläget är det traditionellt lösning som finns runt om i Sverige där man laddar genom app från främst MER när man kommer till oss.

Hur många anläggningar har laddning, hur många laddare har de, vilken typ av laddning erbjuds?

– Samtliga parker har i dag laddplatser i olika omfattning, se nedan på fördelning. 

Kolmården

  • Stora Gästparkeringen 12 platser upp till 22kw lastbalanserat
  • Stora Gästparkeringen 9 platser upp till 11kw (Mobil etablering som testas under säsong 2022 för högsäsongen. Etablering sker 4/7)   
  • Apans Parkering 8 platser upp till 11kw lastbalanserat
  • Vildmarkshotellet 6 platser upp till 22kw lastbalanserat
  • Interna laddplatser 7 platser 22kw för företagsbilar/fordon

Furuviksparken

  • Havshotellet 8 platser upp till 22kw 

Skara Sommarland

  • Gästparkering Sommarland 6st upp till 22kw
  • Sommarland Camping 4st upp till 22kw

Gröna Lund

  • Gästparkering 2st upp till 22kw
  • Gästparkering 2st Tesla destinationsladdning upp till 11kw 
  • Huvudkontor 3st internt upp till 22kw företagsbilar 

Har ni något bokningssystem för dessa?

– Nej, man kan i dagsläget inte boka sin plats på någon av parkerna. Däremot kan man se tillgängligheter via MER-appen 

Hur viktigt är det att ha ett ladderbjudande för er i dag, och hur viktigt tror du att det är på sikt?

– Vi tror att det är jätteviktigt att vi kan erbjuda laddning på våra parker för att ge gästerna möjlighet till ett bekymmerslöst besök. I dagsläget bedömer vi inte att det är helt avgörande men det kommer vara det i framtiden.

– Vi omvärldsbevakar ständigt laddinfrastruktursutvecklingen i närområdena för att kunna anpassa våra parker så vi lägger oss på rätt nivå. Vi vill heller göra rätt och inte gå för fort fram. 

Hur har efterfrågan sett ut, har det varit en ketchupeffekt på senaste året?

– Vi har sett att utvecklingen gått fort fram den senaste tiden och egentligen tagit riktig fart från slutet av förra året. Vi har i rask takt utökat laddmöjligheterna men det har varit svårt att mätta efterfrågan. Våran statistik blir lite missvisande då vi har etablerat laddpunkter löpande och dessa alltid har varit fulla.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt