Lista: Här är elbilarna med längst räckvidd

2022-07-26 06:00  
Vilken elbil har längst räckvidd? Foto: Press

Lång räckvidd ger sinnesro för semesterfirare i elbil. Men vad är långt numera? Kolla in listan för sommaren 2022 här.

Uppdaterad

För många är juli en månad för bilsemester. Då tar man fram sin vägatlas, stuvar in familjen i ”trotjänaren” och rullar iväg. Förr i tiden, då man körde tills soppan var slut och då tankade och passade på att ta en rast – var hur långt man kom på en tank inte så viktigt. Det är ju så enkelt att fylla på.

Men med elbilen är det en annan historia.

Att ladda ett batteri tar tid och ett eller kanske två stopp på en resa är inga problem. Men om man ska köra längre är 40 minuters raster varannan timme inget man vill ägna sig åt.

I dag finns det numera en hel del elbilar som erbjuder bra räckvidd och fler läggs till för varje månad som går. Men vilka är det?

Om du tillhör dem som gärna vill hinna med ett derby i Rom, tjurrusning i Pamplona samt att kunna ta omvägen över Dover-Calais – titta in sammanställningen här nedan.

Obeservera att bilarna på listan är sådana som går att köpa i dag. Bilar som inte går att lägga order på, såsom exempelvis Nissan Ariya och Lucid Air finns inte med.

Viktigt att veta är även att de räckviddssiffror som anges här är de officiella enligt WLTP-körcykeln. I verkligheten påverkar körstil, användning av klimatanläggning, miljö och trafik hur långt du kommer.

12: Audi Q4 40 E-tron Sportback

Räckvidd: 520 km

Snabbladdningskapacitet: 135 kW

Audis alternativ på MEB-plattformen levererar längsta räckvidden i sin coupétappning Sportback i kombination med ett batteri på 77 kWh samt bakhjulsdrift. I detta fall skrivs räckvidd till 520 kilometer.

Provkörning: Audi Q4 50 E-tron Sportback.

Långkörning: Audi Q4 E-tron.

Delad 11: Skoda Enyaq 80 IV

Räckvidd: 525-528 km

Snabbladdningskapacitet: 135 kW

Det tjeckiska märket har alltid framhävt att de erbjuder förnuftiga bilar. Och sett till räckvidd stämmer det. Enyaq 80 IV med 77 kWh-batteriet ska för den försiktige kunna ge upp till 525/528 km (Skoda är inte konsekvent i sin angivelse). Därtill har den rejält packutrymme, om än ingen frunk.

Provkörning: Skoda Enyaq IV.

Provkörning: Enyaq 80x.

Duell: Tesla Model Y Long Range mot Skoda Enyaq iv 80X.

Delad 11: Kia EV6

Räckvidd: 528 km

Snabbladdningskapacitet 237 kW

Det koreanska mellantinget mellan en crossover och en kombi är en effektiv rackare. I maratonversion är det bakhjulsdrift som gäller och då är det upp till 528 kilometer man kommer på en laddning. Dock är en fördel med detta att man även får en större frunk… och som alla bilsemestrare vet är det inte negativt att ha mer stuvutrymme för souvenirer och andra inköp.

Den trumfar dock Skodan den delar plats med då långresor lär kännas snabbare i Kian eftersom tiden vid laddstoppen lär gå rejält mycket kvickare.

Provkörning: Kia EV6.

Duell: Kia EV6 mot VW ID4.

10 Tesla Model Y Long Range

Räckvidd: 533 km

Snabbladdningskapacitet 250 kW

Sedan Tesla lanserade Model Y har det varit bråda dagar för tillverkaren att hinna med. Bilen delar det mesta med Model 3 – men är då i en mer praktisk förpackning vilket folk förefaller gilla. I tappningen Long Range är det 533 WLTP-kilometer som gäller… Dock finns det ett litet trick för den som vill komma längre. Tesla uppger att de som väljer de mindre Gemini-fälgarna ska kunna köra upp till 565 km på en laddning, men eftersom det inte är certifierat får det stå som en parantes.

Provkörning: Tesla Model Y Long Range.

Duell: Tesla Model Y Long Range mot Skoda Enyaq iv 80X.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT.

Delad 9: VW ID 3 och Cupra Born

Räckvidd: 545 km

Snabbladdningskapacitet: 125 kW

De båda syskonbilarna, tyska Volkswagen ID3 och Spanska Cupra Born, levererar resor på upp till 545 km. Detta med ett stort batteri på 77 kWh och bakhjulsdrift. Det som skiljer är design, interiör samt att Cupran erbjuder lite mer effekt ur elmotorn.

Provkörning: VW ID3 Max.

Provkörning: VW ID 3.

8: Polestar 2

Räckvidd: 551 km

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Från Göteborg kommer listans sjua i form av Polestar 2. Detta i tappningen med framhjulsdrift och det stora batteriet. Och med tanke på att bilen inte är byggd på en dedikerad elbilsplattform är det imponerande att ingenjörerna lyckas få till det så bra. 551 km ska man som bäst kunna ta sig.

Provkörning: Polestar 2 standard range singel motor.

Provkörning: Polestar 2.

Provkörning: Polestar 2 Experimental.

7: BMW I4 Edrive40

Räckvidd: 590 km

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Tyska BMW har med I4 mer tittat på att leverera en klassisk bil – snarare än en sci-fi elbil. Och I4 ska gå att använda snudd som om det vore vilken 4-serie som helst. I tappningen som bakhjulsdriven och med lågfriktionsdäck ska det gå att ta sig snudd på 60 mil per laddning.

Provkörning: BMW I4 M50.

Duell: BMW I4 M50 mot BMW 440i.

6: Tesla Model 3 Long Range

Räckvidd: 602 km

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

602 km ska man ta sig i Model 3 Long Range. Dock hävdar Tesla att de som går ned till 18-tumsfälgar så ska det gå att ta sig 626 km per laddning. Men precis som för Model Y ovan – det är inte en officiell WLTP-siffra, så den diskvalificeras.

Provkörning: Tesla Model 3.

5: Ford Mustang Mach-E

Räckvidd: 610 km

Snabbladdningskapacitet 150 kW

Tack vare ett enormt batteri kan Fords eldrivna Mustang överraska på listan. För denna ska gå att köra upp till 610 km om man har snålskorna på. Då handlar det om en bakhjulsdriven bil samt ett batteripack på 91 kWh.

Provkörning: Ford Mustang Mach-E.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT.

4: BMW IX Xdrive50

Räckvidd: 630 km

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Ett tekniskt flaggskepp och en bil med avantgardistisk design. Så beskriver BMW sin IX. Oavsett vad man tycker om utseendet är bilen en utomordentligt sällskap på långresor. Inte nog med att man åker bekvämt som en kung, det ska gå att köra 63 mil på en laddning om man väljer versionen Xdrive50.

Provkörning: BMW IX Xdrive50.

Provkörning: BMX IX Drive 40.

Provkörning: BMW IX M60.

3: Mercedes EQE 350+

Räckvidd: 639 km

Snabbladdningskapacitet: 170 kW

På Mercedes har man gjort det klart. De vill vara ledande tillverkare när det kommer till räckvidd. Och det syns. Senaste tillskottet till elbilsutbudet är EQE som i tappningen 350+ har bakhjulsdrivning och snudd på 64 mils räckvidd.

2: Tesla Model S

Räckvidd: 652 km

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

1: Mercedes EQS 450+

Räckvidd: 743 km

Snabbladdningskapacitet 200 kW

En lyxlimousine som kostar över miljonen ska självklart inte behöva dras med irriterande stopp i ny och nedan. Så har Mercedes resonerat och EQS är en självklar räckviddsledare i år. Samtliga versioner kvalar in toppen, men för att inte ha ett pärlband av EQS:er är det bakhjulsdrivna 450+ som får bära fanan och ta emot guldmedaljen. För med 743 kilometer i räckvidd är man en bra bit före övriga konkurrenter.

Provkörning: Mercedes EQS 580 4Matic.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt