Lista: Elbilarna där snabbladdning går av bara farten

2021-07-31 06:00  

Sugen på elbil, men orolig för att långa laddstopp? Här har vi samlat bilarna som klarar laddningen på en kafferast.

Snudd på samtliga tillverkare med ambitionen att tillhöra den finare ligan har uttalat att snabbladdning är en premiumfaktor. Eller som Volvos batteri-general Magnus Johansson sade när Ny Teknik besökte tillverkarens battericentrum.

– Ingen vill stå och vänta tre timmar på att ladda.

För kunder, särskilt de som inte är vana vid elbilar, är kanske siffran på vilken maxeffekt ett fordon går att ladda i något som inte synas närmare. Men på långkörningar och semesterresor skjuter intresset upp i topp. När det är dags för laddstopp nummer tre på en och samma dag – då är det stor skillnad på 100 och 250 kW.

Vilka bilar är det som levererar den bästa upplevelsen i det här hänseendet?

Porsche Taycan Turbo på Automobility LA auto show 2019. Foto: Marcio Jose Sanchez

Lista: Bilarna med den högsta laddeffekten (modeller med 100 kW DC-laddning eller mer)

Över 250 kW

  • Porsche Taycan – 270 kW
  • Audi E-tron GT – 270 kW

Ska du ha riktigt snabb laddning är det till lyxporudkterna som du ska vända dig. Porsche Taycan och Audi E-tron GT delar plattform – och samma 800-voltsteknik. Löftet från de båda syskonmärkena är även detsamma – upp till 270 kW laddning ska bilarna klara.

Det här innebär att man ska ladda från 5 upp till 80 procent på 22,5 minuter – eller att man ska få tio mil på fem minuters laddning.

Laddning av Audis nya elbil E-tron. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

200–250 kW

  • Tesla Model 3 – 250 kW
  • Tesla Model Y – 250 kW
  • Tesla Model X – 250 kW
  • Tesla Model S – 250 kW
  • Kia EV6 – 239 kW
  • Hyundai Ioniq 5 – 220 kW
  • Mercedes EQS – 200 kW
  • BMW I4 – 200 kW
  • BMW IX – 200 kW

Tesla har inte bara ett eget laddnätverk, de kan även utlova otroligt fin laddprestanda. 250 kW ska kunna skickas in i batteriet.

Strax bakom kommer Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5. Dessa delar plattform och grundteknik, men de skiljer sig lite i inriktning och utförande – samt laddkapacitet.

I den här kategorin återfinns även Mercedes nya lyxkryssare samt de till hösten kommande BMW-nyheterna.

150–199 kW

  • Polestar 2 – 150 kW
  • Audi E-tron 55 (Sportback/S) – 150 kW
  • Volvo XC40/C40 Recharge – 150 kW
  • BMW IX3 – 150 kW

I spannet under 200 kW finns en kvartett premiummodeller från Volvo/Polestar, Audi samt BMW.

Samtliga bygger på äldre plattformsteknik som har modifierats för elbil – och samtliga går att ladda med upp till 150 kW. Detta under förutsättning att man har valt det större batteripacket.

Här anger tillverkarna att en laddning upp till 80 procent går på runt en halvtimme.

125–149 kW

  • Nissan Ariya – 130 kW
  • VW ID.3  – 125
  • VW ID.4 – 125
  • Skoda Enyaq – 125
  • Audi Q4 E-tron – 125

När det kommer till de stora volymprodukterna från VW-koncernen är det här man har valt att lägga sig.

Den gemensamma MEB-plattformen, där en hel uppsjö av modeller ska lanseras, erbjuder upp till 125 kW. En effekt som även Nissan samt kommande Renault ligger runt. 

100–124 kW

  • Mercedes EQC – 110 kW
  • Mercedes EQA – 100 kW
  • Opel Corsa-e – 100 kW
  • Opel Mokka-e – 100 kW
  • Peugeot e-208 – 100 kW
  • Peugeot e-2008 – 100 kW
  • Jaguar I-Pace – 100 kW

I effekterna runt 100 kW är det för det mesta de kompakta modellerna som ligger. Egentligen inte illa med tanke på att de främst inte är tänkta som långrese-bilar.

Det som sticker ut är att Mercedes och Jaguars alternativ även ligger här. Dessa båda, som har större batterier än övriga i kategorin, behöver runt 45 minuter eller mer för att ladda upp till 80 procent.

Det är skillnad på snabbladdning och ”verklig” snabbladdning

Men bara för att maxeffekten till synes är hög, behöver det inte innebära att laddningen sker i denna hela tiden. Skillnaderna är stora.

Audi E-tron 55 klarar av att hålla effekten 150 kW under stor del i spektrumet 10-80 procent.

Tesla Model 3 endast når 250 kW under en kort tid – och givet vissa omständigheter. En skillnad som den tyska tillverkare har lyft flertalet gånger.

Eller som Jens van Eiken, produktchef för E-tron, har sagt i en intervju.

– Det är skillnad på snabbladdning och verklig snabbladdning. Visst, tittar man på laddkurvan för en Model 3 så har den en högre topp. Men det är momentant och endast under optimala förhållanden där du nästan måste ha ett tomt batteri för att komma upp i utlovad tipphastighet. Vi garanterar 150 kW i 30 minuter vilket är verklig prestanda, har E-tronchefen sagt

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt