Lista: Alla laddhybrider – dessa klarar din jobbpendling på el

2019-07-04 06:00  
Den givna fördelen för laddbara hybridbilar är att de klarar av vardagskörningen på el. Foto: Kia

Ett löfte om vardagskörning – utan att behöva åka till macken. Laddhybrider är ett lockande alternativ för många. Men hur långt går de på el egentligen – och vilken klarar av tur/retur till jobbet?

Laddhybrider har funnits i flera ett tag nu, men i år händer det grejer. Inte nog med att flera nya modeller har kommit ut – en hel del har även uppdaterats. Och i takt med att tekniken förfinas och utvecklas, har även räckvidden på el blivit bättre.

Den givna fördelen för laddbara hybridbilar är att de klarar av vardagskörningen på el, men då det är semesterdags så finns det en förbränningsmotor med ombord som klarar sträckkörning utan långa laddstopp. 

Men vilka alternativ finns det – och hur lång sträcka på el är ditt krav? Utbudet breddas som ovan nämnt i år och det skiljer en hel del både i storleks-, räckvidds- och prismässigt.

Stora skillnader i pris mellan dyraste och billigaste

Dyraste alternativen går loss på över miljonen, men då handlar det om tyska premiummärken i topputförande. Som billigast kommer bilköparen undan med en tredjedel av detta. Förvisso ingen prestandautmanare – men väl ett habilt val för de som vill ha ner sina bilkostnader. 

Räckviddsmässigt är det fortfarande Hyundai och Kia som toppar, men när BMW:s uppdaterade X5:a kommer senare i år glider den in på tronen. Dock är det viktigt att komma ihåg att de här räckviddssiffrorna är luriga. Listan baseras på de officiella siffrorna från tillverkaren, och hur de redovisas varierar.

Läs mer: Simone Giertz byggde om sin Tesla Model 3 till en pickup

Ibland är det räckvidd baserat på den nyare och tuffare WLTP-körcykeln – och ibland är det omräknat till NEDC korr. I verkligheten innebär det att de senare siffrorna är mycket svårare att nå. För den som inte är väldigt varsam vid gaspådrag, eller har oturen att det är kallt ute (händer ju i det här landet i bland) kommer elräckvidden sällan att vara så lång.

Vi har även valt att ta med några modeller som är på gång. Det vill säga bilar som presenterats, men som ännu inte prissatts eller fått spikad marknadsintroduktion.

Kolla in listorna här nedan.

Topplista: Så långt räckvidd har laddhybriderna på el 

1. Hyundai Ioniq plug-in: 63 km (304 900 kr)

2. Kia Optima Sportswagon: 62 km (415 700 kr)

3. Kia Niro plug-in: 58 km (304 900 kr)

4. Volkswagen Passat GTE: 55 km WLTP (ca 438 000 kr)

4. BMW 745e Iperformance: 55 km (1 055 800 kr)

6. Mitsubishi Outlander plug-in: 54 km (399 900kr)

7. BMW i8: 52 km.

8. Mercedes S560 e: 50 km ( 1 142 000 kr)

8. Porsche Panamera E-Hybrid: 50 km (1 020 000kr)

8. Toyota Prius plug-in 50 km (377 900 kr)

8. Volvo S/V90 T8 Twin Engine: 50 km (554 900 kr)

8. BMW 530e IPerformance: upp till 50 km (530 500 kr). 

13. Volvo V60 T6 Twin Engine: 49 km (494 900 kr)

14. Volvo V60 T8 Twin Engine: 48 km (519 900 kr)

15. Volvo XC60 T8 Twin Engine: 45 km (569 900 kr)

16. Porsche Cayenne E-Hybrid: 44 km (915 000 kr)

17. Mercedes E300 de: 43 km (590 900 kr)

17. Volvo XC90 T8 Twin Engine: 43 km (819 900 kr)

19. Volvo Xc40 T5 Twin Engine 42 km  WLTP (459 900 kr) (Kommer till våren)

20. BMW 225 xe Active Tourer: 41 km (418 000 kr)

21. Mini Cooper SE Countryman: 40 km (379 900 kr)

21. Audi Q5 TFSI e: 40 km (560 700 kr) (kommer i sommar)

21. Peugeot 508 Hybrid4: ca 40 km WLTP (Kommer i höst)

21. Peugeot 3008 Hybrid4: ca 40 km WLTP (Kommer i höst)

(I de fall WLTP-siffror finns redovisas detta – annars NEDC-korr. Listan visar av tillverkaren angiven räckvidd.)

På gång – ej prissatt eller bestämd marknadsintroduktion

1. BMW X5 Xdrive45e: 80 km (kommer under året)

2. BMW 330e: 60 km (kommer till våren 2020)

3. Skoda Superb iV: 55 km WLTP (kommer våren 2020)

4. BMW X3 Xdrive30e: 50 km WLTP (Beställningsbar, kommer våren 2020)

4. BMW X1 Xdrive25e: 50 km (lanseras våren 2020)

4. Opel Grandland X Hybrid4: 50 km WLTP (våren 2020)

7. Audi A7 TFSI e: 40 km (Beställningsbar under hösten)

7. Audi A8 TFSI e: 40 km (Beställningsbar under hösten)

7. Audi A6 TFSI e: 40 km (Beställningsbar under hösten)

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt