Premium

Lista: 48 laddhybrider – så här rymliga är de

Laddhybrider är med sin drivlina dubbelkonstnärer. Men att kunna blanda el- och fossildrift har en baksida – det kostar i utrymme. Vilka av sladd-hybriderna är rymligast? Ny Teknik har jämfört.

Publicerad

De första laddhybriderna som kom var intressanta ingenjörsbedrifter. Men de hade sällan helt optimala lösningar för hur elmaskinen och batterierna hade placerats. I vissa fall lyckades kreativa konstruktörer skohorna in det hela bra – andra lösningar var mindre lyckade.

För konsumenter har det varit svårt att värdera hur stora utrymmesförluster elektrifieringen innebär. Det här kan vara en avgörande fråga. Inte minst för att en i normala fall rymlig bil har fått lastmöjligheterna helt förstörda (Mercedes E-klass, jag tittar på dig…)

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här