”Lättsamt och snuttifierat, var det här allt, Volvo?”

2021-03-02 16:57  

ANALYS. En moderiktig elbil och en ny trendig affärsmodell. Volvo presenterade under tisdagen sin framtid, och ärligt talat är jag långt ifrån imponerad, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

När Volvo 2017 meddelade att de redan 2019 skulle ha hela sitt modellprogram elektrifierat så var bilmärket en pionjär. Uttalandet väckte en hel del uppmärksamhet och många lyfte fram Volvo som ett exempel på att även det gamla gardet hade fått upp ångan.

Nu 2021 kommer uppföljningen om att tillverkaren 2030 enbart ska producera elbilar. 

– Vi är fast beslutna om att bli ledande i det snabbväxande segmentet premiumelbilar, säger Håkan Samuelsson, Volvos vd, i ett uttalande inför lanseringen av ”steg 2” på elektrifieringsresan.

Men till skillnad från för fyra år sedan – är Volvo inte längre lika progressiva. Ford har redan sagt detsamma och Jaguar har satt 2025 som datum då de ska vara helt elektriska. Lägg till att Volvo varit senfärdiga i elbilsracet… och glorian från 2017 skiner inte lika klart.

”Det här är framtiden…”

Inför presentationen var jag spänd. Äntligen skulle Volvo visa vad man hade jobbat med, och nu skulle de få skörda frukterna… Så kom då det stora elektrifieringsevenemanget. Och via en förinspelad video fick omvärlden se vad som komma skall från Volvo.

”Det här är framtiden…” sa vd Håkan Samuelsson och pratade om ”ladda” affären med elbilar.

”Det här är framtiden…” sa teknikchef Henrik Green och presenterade en kompakt cupé-suv för New York, Milano och Tokyo.

”Det här är framtiden…” sa försäljningschef Lex Kessemerker och pratade om en ”sömlös” onlineupplevelse.

Jaha… var det här allt?

Jag har under coronaåret fått sitta igenom massvis med mer eller mindre väl genomförda presentationer. Ambitiösa produktlanseringar, pinsamt dramatiserade diskussioner och kaotiska frågestunder.

Det här var inget sådant. En hel del floskler och lite framtidssnack… några specifikationer om den nya bilen kastade från höften – och så ridå ner.

Ingen frågestund, ingen djuplodande information… ingenting.

Det vi egentligen fick reda på var:

  • Volvo ska bara sälja elbilar 2030.
  • De har en ny modell kallad C40
  • De ska sälja bilar online framöver.

Vad hände med tekniktraditionen?

Och när man tittar på det så är det egentligen inte mycket att hänga i julgran. Bara elbilar 2030 är de ju inte ensamma om. En elbil i form av en kompakt cupé-suv är måhända inget som någon annan erbjuder – men det är heller inte ett segment som familjer världen över har ett enormt sug efter.

Att sälja bilar online är väl vad hela industrin är på väg mot…

Tondövt? Kanske det, personligen gjorde lanseringen mig mer irriterad än intresserad. Det handlade väldigt lite om ingenjörsskap och den enorma tekniktradition som Volvo har. Istället kändes det som ett lättsamt snuttifierat onlineäventyr riktat mot häftiga influerare.

Är det Volvos framtid?

Det här borde Volvo Cars ha pratat om

Visst, det är lätt att klaga. Men jag hade velat få något mer konkret av Volvo, inte minst då det inte erbjöds någon frågestund. Det tillrättalagda och regisserade programmet gav inga riktiga svar.

Att alla bilar ska säljas online, i bestämda paket till redan fastslagna priser (med speciella åretrunt-däck). Hur ska man göra det till ”sömlös” och spännande? Polestar har försökt, men den upplevelsen har ju varit allt annat än bra … och det har ju visat sig att köpare gärna vill prata med någon när de ska betala över en halv miljon för något. Man vill känna sig sedd.

Sen kan jag tycka att det är lite axelryckning när det gäller att säga att om tio år är alla modeller rena elbilar – och visa ett derivat av sin ”gamla” bil. Det är inget nytt, inte ens någon ny teknik.

Man ger inte heller några indikationer på vad som komma skall.

Inget ont om C40, det är säkerligen en frän bil, men vi pratar ändå om en ganska nischad produkt. 408 hästkrafter, 420 km räckvidd i ett skal som är lite snajdigare men mer opraktiskt än XC40 och troligtvis med en prislapp på över 700 000 kr.

Det här ska ställas mot Hyundai som har lanserat Ioniq 5 på en dedikerad plattform, med vehicle-to-load-teknik och 800-voltssystem. Teknik som man nu snabbt ska bygga ytterligare bilar på för både Hyundai, Kia och Genesis.

Titta på vad VW-gruppen har på gång, med flera plattformar och enorma skalfördelar. Inom kort kommer det spruta ut nyheter från flera märken, eller för den delen BMW som har avslöjat att de till 2023 ska lansera 13 nya elbilar.

Jag hade gärna sett att man var tydlig och visade när de större elbilarna kommer, när elbilar med ”normal” effekt och prislapp lanseras, och hur Volvo ska tackla problemet med laddinfrastruktur. Helt enkelt visa hur vägen fram till 2030 ser ut i stället för att floskla sig fram.

Fakta: Volvo C40 Recharge

Batteri: 78 kWh litiumjonbatteri

Räckvidd: 420 kilometer (WLTP)

Acceleration: 0-100 km/h på 4,9 sekunder

Snabbladdnining: 150 kW DC, 80 procent på 40 minuter

Motorer: Dubbla elmotorer, en fram och en bak

Trådlösa uppdateringar (OTA): Ja

Infotainmentsystem: Google/Android

Drag: Ja/1 500 kilo

Bagagevolym: 413 liter

Volvo C40 Recharge blir den första bil som Volvo Cars enbart bygger som elbil. Någon förbränningsmotor kommer alltså inte att installeras. Volvos första elbil är XC40 P8 Recharge men den finns även som ladd- och mildhybrid (Volvos allra första serieproducerade elbil är egentligen C30 Electric, men den tillverkades bara i 250 exemplar i början av 2010-talet).

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt