Lång räckvidd på el är avgörande för laddhybridens klimatnytta

2020-01-13 06:00  

Frågan om hur mycket laddhybrider körs på el är omdiskuterad. Chalmersforskare har undersökt hur det ser ut bland 10 000 Chevrolet Volt. Svaret: Till övervägande del.

Laddhybriden kan fungera som en mjuk övergång till eldrift för den som är van vid förbränningsmotorns långa räckvidd – men ändå vill göra exempelvis jobbpendlingen utan lokala utsläpp.

Ett batteri som är betydligt mindre jämfört med en ren elbil brukar medge mellan ett par och upp till åtta mils eldrift. När batteriet är slut tar förbränningsmotorn vid (i vissa fall övergår det till elhybriddrift).

Hur stor del av körningen som görs på eldrift har blivit en omdebatterad fråga, inte minst eftersom många laddhybrider ger klimatbonus vid inköp. Farhågan är att köparna håvar in den statliga bonusen men sen inte orkar eller har möjlighet att ladda batteriet utan kör på fossilt drivmedel i stället.

Utsläppsminskningen till följd av eldrift uteblir i sådana fall.

Presenterades på Transportforum

Forskarna Frances Sprei och Ahmet Mandev vid Chalmers tekniska högskola har därför undersökt hur stor del av körsträckan som körs på el. Studien presenterades av Frances Sprei vid konferensen Transportforum i Linköping i förra veckan.

Underlaget bestod av ett publikt dataset om drygt 10 000 Chevrolet Volt med totalt 3,7 miljoner kördagar i USA och Kanada mellan april 2011 och maj 2019.

Resultat: Av den sammanlagda sträckan kördes 74 procent på el.

Läs mer: Fem intressanta laddalternativ – vi fortfarande väntar på

Forskarna undersökte också laddningsfrekvensen, det vill säga hur ofta förarna pluggade i kabeln. Resultat: 8 procent laddade mer än en gång per dygn.

De som laddar ofta kör längre

En slutsats av studien var att de som laddar oftare också kör längre.

Bland de 10 procent av bilarna som kördes mest på el uppgick den dagliga körsträckan till i snitt 104 kilometer varav 79 gjordes på el (76 procent). De resterande 90 procenten av bilarna kördes i genomsnitt 64 kilometer per dygn varav 45 på el (71 procent).

Resultaten gäller förstås inte för alla laddhybrider överallt. Chevrolet Volt-ägare kanske är extra miljömedvetna jämfört med andra laddhybridköpare och därför i högre grad benägna att ladda sitt batteri, påpekade Frances Sprei vid presentationen.

En annan faktor att ta hänsyn till är drivmedelspriserna. De är betydligt lägre i USA jämfört med Sverige, vilket ger lägre incitament att köra på el.

Framöver hoppas forskarna få tillgång till data från Volvo Cars för att göra motsvarande undersökning vid svenska förhållanden.

Volkswagen publicerade i slutet av 2018 en undersökning där 200 svenska laddhybridförare (Golf GTE och Passat GTE) skattat hur stor andel av körsträckan de körde på el. Svaret blev att hälften av bilarna kördes till 80 procent eller mer på el.

Hur påverkar fler bilar i hushållet?

Frances Sprei och Ahmet Mandev undersökte också 71 hushåll i Kalifornien som hade en laddbar bil för att ta reda på hur eventuellt övriga bilar i hushållet påverkade den totala körsträckan på el.

Slutsatsen blev att en ”betydande” andel av körsträckan kan elektrifieras även om hushållet har flera bensinbilar, men att laddhybridens räckvidd blir avgörande. Minst 50 kilometer krävs.

I ett hushåll med en Chevrolet Volt och ytterligare två bensinbilar kördes till exempel i snitt 41 procent av den totala körsträckan på el. Motsvarande siffra för hushåll med en Toyota Prius och två bensinbilar var endast 5 procent.

Elbil med kort räckvidd gav lägre andel eldrift

I undersökningen ingick även hushåll med en ren batteribil av modellen Nissan Leaf, med måttliga 128 kilometers räkvidd. I de fall hushållen även hade två bensinbilar kördes i snitt 38 procent av den totala sträckan på el – alltså mindre än i hushållen med en Chevrolet Volt.

– Har hushållen en ren elbil med kort körsträcka verkar de välja bilen med förbränningsmotor i första hand. Har man en laddhybrid kör man åtminstone första sträckan på el, säger Frances Sprei.

Det går att läsa mer om forskningen hos Plug-in Hybrid & Electric Vehicle Research Center vid UC Davis.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt