Konsultjättens mål: 25 procent av tiden på kontoret – resten hemma

2022-06-15 06:00  
Mitt i stormens öga. Avinash Limaye, vd på TCS i Norden, ser stora möjligheter i och med den fortsatta digitaliseringen.

Det finns ett före och ett efter pandemin för internationella konsultjätten TCS. Nu står it-bolaget inför nästa stora utmaning – att massrekrytera tech-talanger i Sverige.

Det indiska konsultbolaget TCS (Tata Consultancy Services) har funnits i Norden sedan 1991, och har i dag 20 000 anställda konsulter i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Bland kunderna i Norden märks bland annat Maersk, Ericsson, Coop Sverige, ABB och Skanska.

Digitaliseringsrace under pandemin

Under de senaste två åren har TCS befunnit sig mitt i stormens öga. När covid-19-pandemin blev ett faktum i början av 2020, tvingades många teknikbolag på kort tid ställa om till att låta stora delar av personalen jobba helt på distans. 

Avinash Limaye, vd för TCS i Norden, beskriver åren som ett stålbad. Men pandemin förde också med sig en accelererad digitalisering av många branscher – vilket skapar stora möjligheter för ett it-konsultbolag som TCS.

 – På tre veckor fick vi sätta upp system så att 90–95 procent av vår globala personalstyrka skulle kunna distansjobb på ett säkert sätt. Vi talar om över 550 000 TSC-anställda som snabbt behövde tillgång till Microsoft Teams och andra tjänster. Det var en riktig utmaning – men vi fick det att funka, säger han.

Avinash Limaye, vd för TCS i Norden. Foto: Press

Halade in storkunden – via Teams

Ett exempel på hur pandemin har förändrat hur TCS arbetar är affären med Skanska. Byggjätten blev kund hos TCS i mars 2021.

Vid tidpunkten rådde flera covidrestriktioner i Sverige, med följden att det dröjde flera månader från det att TCS började uppvakta Skanska digitalt till att ett första fysiskt möte kunde hållas. Ett förfarande som hade varit helt otänkbart innan pandemin – men också ett tydligt exempel på nya arbetssätt som man kommer att fortsätta med.

Läs mer: Northvolt: ”Vi behöver skapa ett nytt yrke – batteritillverkare”

Affären med Skanska innebär bland annat TCS tagit över ansvaret för byggbolagets Oracle Cloud-miljöer, där allt från inköp till hr och försörjningskedjor hanteras. Man har också hjälpt byggjätten att ta steget till molnet med hjälp av TCS-ramverket Machine First Delivery Model, som bland annat omfattar ai, robotik och automatisering. Allt har driftsatts på distans – utan större problem.

– Det var först i början av det här året, 2022, som jag mötte en av Skanskas toppchefer fysiskt för första gången – ett och ett halvt år efter att vi började jobba med dem. Trots det kändes som att vi hade känt i flera år, utan att ha träffats, säger Avinash Limaye.

Alrite. Men vad går INTE att göra på distans som it-konsult?

– Vi märkte snabbt att komplexa projekt, med komplexa tidslinjer, fortfarande kräver fysisk närvaro. Ett exempel är Coop Sverige, där vi moderniserar hela bolagets Sap S/Hana 4-plattform (ett molnbaserat affärssystem, reds anm). Uppdateringen berör alla 800 Coopbutiker i Sverige. För den typen av komplicerad problemlösning måste man sitta i samma rum så att man kan brainstorma intensivt och bolla idéer. Visst, det finns digitala whiteboards och andra virtuella hjälpverktyg, men vi har kommit fram till att dessa inte är lika effektiva – åtminstone för den här typen av stora projekt. 

"Läget är unikt just nu"

Avinash Limaye har jobbat hos TCS i 24 år. Under den tiden har han upplevt flera stora teknikeror på nära håll. När han var färsk hos bolaget var den omtalade millenniebuggen, eller Y2K-problemet, på allas läppar.

Läs mer: Tusentals testar fyradagarsvecka – med full lön

Sedan dess har webben, sociala medier, e-handel och smarta mobiltelefoner gått från att vara nischprodukter till att bli allmängods. Som en följd ser vi en allt snabbare digitalisering av samhället och industrierna. En utveckling har accelererat under det senaste decenniet – och i synnerhet under de senaste åren.

Mitt i stormens öga. Avinash Limaye, vd på TCS i Norden, ser stora möjligheter i och med den fortsatta digitaliseringen.

– Läget just nu är unikt. Orderböckerna hos många av våra industrikunder, exempelvis inom tillverkning, är enorma. Samtidigt är många teknikbolag i stort behov av en modernisering av legacyplattformar och system. Det berör själva kärnan i våra kunders it-system – oavsett om det handlar om ERP-system eller lösningar för att sköta fakturering via molnet, säger han.

Behöver fortsätta växa – snabbt

För att kunna möta det stora behovet av nya it-lösningar ser TCS en möjlighet att växa – och det rejält. Under bolagets senaste räkenskapsår, som avslutades i mars 2022, ökade man personalstyrkan med 103 000 nya medarbetare globalt. Men det räcker inte.

Vad letar ni efter för kompetens just nu?

– Allt vi kan få! Efterfrågan är enorm. Vi är mitt i ett stort skifte, och letar efter folk som är duktiga på bland annat ERP (affärssystem), maskininlärning, e-handel, java och fullstack – you name it. Vår strategi är anställda över hela världen. TCS har länge rekryterat direkt från universitet i Indien, vilket vi numera även gör från tekniska högskolor i Sverige och resten av Europa. 

Läs mer: Teknikbranschen söker matematiker – rekryterar med matteproblem på intervjun

Bristen på it-kompetens är stor – vilket gör att det råder huggsexa om ingenjörer inom vissa områden på arbetsmarknaden. Samtidigt är TCS, precis som andra konsultbolag, mitt upp i ett skifte där många anställda väljer att söka nytt jobb, pensioneras eller lämnar av andra anledningar.

Hur jobbar ni för att behålla medarbetare?

– Att anställa utanför Indien var tidigare en utmaning för oss, men så är det inte längre. Folk även i andra delar av världen har blivit mer medvetna om vad vi är för bolag – jag tror att exempelvis köpet av Jaguar Land Rover har gjort att Tata Group hamnade på många radar.

– TCS är ett bolag med ett starkt socialt patos – vi driver bland annat ett projekt i Stockholm där volontärer från bolaget hjälper till att undervisa skolelever i naturvetenskap, teknik och matematik. Det finns alltid anställda som enbart låter storleken på lönen bestämma om man stannar eller inte, men min erfarenhet är att många snarare drivs att jobba för företag som ett ändamål som känns meningsfullt, säger Avinash Limaye.

Hybridkontoret här för att stanna

Socialt patos eller ej – en svårighet som pandemin och hemmaarbetande fört med sig är hr-arbete på distans. Under de senaste åren har många anställda kunnat uppleva det som den typen av kontakt med arbetsgivaren har varit på sparlåga.

Hemmakontoret är här för att stanna, tror TCS. Foto: Press

Hos TCS har man sjösatt flera initiativ för att stärka kontakten mellan arbetsgivare och arbetstagare – och mellan teammedlemmar hos bolaget som kanske inte träffas fysiskt så ofta längre.

Ständigt aktuelle Elon Musk skapade nyligen rubriker efter att ha skickat ut mejl om att distansarbete på Tesla inte längre är acceptabelt. Kom tillbaka minst 40 timmar/veckan – eller sök nytt jobb.

Avinash Limaye, och TCS, har en radikalt annan syn på saken.

– Vi har accepterat att hybridkontoret är här för att stanna. N. Ganapathy Subramaniam, operativ chef hos TCS, talar om en 2025-filsofi. Den går ut på att våra anställda inte ska behöva vara på kontoret mer än 25 procent vid 2025, om man önskar så. Vår bild är att kunderna har full förståelse för den här utvecklingen, men vi kommer så klart kunna erbjuda att ha personal på plats i större utsträckning än så även i fortsättningen, om kunden vill det.

Mångfald en utmaning för TCS

En annan tuff nöt att knäcka inom rekrytering handlar om mångfald. Globalt sett består TCS till 35 procent av kvinnor – men i Norden kommer bolaget inte upp till dessa siffror än.

– Jag är medveten om att mångfald inte bara handlar om kön – utan även etnicitet och annat. Vi har fortfarande mycket att förbättra inom området, i synnerhet i Norden. 

En diskussion som dyker upp med jämna mellanrum handlar om mångfald kontra meritokrati. Hur hittar man en jämvikt där?

– Det är ett dilemma. Hur ska man balansera mångfald mot meriter? Det finns inget enkelt svar. Självklart vill vi öka mångfalden. Samtidigt vill vi kunna göra en rättvis bedömning där meriter fortfarande är ett tungt kriterium. Det är en process, men vi har långsiktiga mål som vi arbetar med systematiskt för att uppnå, säger Avinash Limaye.

Kalle Wiklund

Mer om: TCS Covid-19

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt