Bygg Konstruktören om Slussenbron: ”Större än en fotbollsplan” Illustration av Slusstorget. Foto: White Arkitekter Nyfikna följde fartyget Zhen Hua 33:s passage förbi Helsingborg under måndagsförmiddagen. Foto: Johan Nilsson/TT Så här såg det ut när Slussenbron lastades ombord på fartyget. På samma sätt kommer fartyget att sänkas när bron ska lastas av. Foto: Foster + Partners/Perry Ip Illustration av hur det ska se ut när Slussenbron ligger på plats. Foto: DBOX Tomas Bergström. Foto: Ramböll Den nya stålbron som ska förbinda Gamla stan och Södermalm har en ovanlig konstruktion. Den är kilformad med snedställda sidor och saknar stabiliserande betongöverbyggnad. Linda Nohrstedt Publicerad 11 mar 2020 kl 12.45 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Det här är en tillfälligt upplåst premiumartikel.Rambolls brokonstruktörer har projekterat Slussenbron på uppdrag av Skanska. Arbetet har pågått i sex år. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bygg nyheter bro Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige
Jättekärnkraftverk tar steg mot återaktivering Den japanska kärnkraftsoperatören Tepco har begärt tillstånd för att börja lasta kärnbränsle vid kärnkraftverket i Kashiwazaki-Kariwa i ett steg mot en eventuell återaktivering, rapporterar internationella medier.
Amazon investerar i AI-företag – Open AI:s största konkurrent E-handelsjätten Amazon investerar 2,75 miljarder dollar, motsvarande 29 miljarder kronor, i AI-företaget Anthropic.