Koldioxidledning till Norge ska hjälpa tysk industri bli fossilfri 

2022-09-01 13:52  
Anders Opedal, koncernchef för Equinor, och Mario Mehren, koncernchef för Wintershell Dea, vid kontraktsskrivningen. Foto: Thor Oliversen / Wintershall Dea

Planen är att transportera mellan 20 och 40 miljoner ton koldioxid om året från 2037. 

I veckan meddelade norska Equinor och tyska Wintershall Dea, båda olje- och energibolag, att de har skrivit avtal om att utveckla en omfattande värdekedja för infångning och lagring av koldioxid (CCS). Projektet ska knyta ihop koldioxidutsläppare på kontinenten med lagringsanläggningen på den norska kontinentalsockeln. 

Det innebär transport av koldioxid från Tyskland och lagring i Norge genom en rörledning med kapacitet om 20–40 miljoner ton per år till 2037. 

– Detta är ett solitt energisamarbete som stöttar de europeiska industriklustrens behov av att bli fossilfria, säger Equinors koncernchef Anders Opedal i ett uttalande.

900 kilometer rörledning

Partnerskapet ska enligt planen knyta ihop Tyskland, som är den största källan till koldioxidutsläpp i Europa, med Norge, som har Europas största lagringspotential för koldioxid. 

Planen är att bygga en 900 kilometer lång rörledning med öppen tillgång, som ska knyta samman ett uppsamlingscenter för koldioxid i Nordtyskland med lagringsanläggningen i Norge före 2032.  

Kapaciteten om 20–40 miljoner ton koldioxid per år motsvarar 20 procent av de årliga industriutsläppen i Tyskland. År 2021 var de 181 miljoner ton. 

Projektet ska även utvärdera en tillfällig lösning där koldioxid fraktas med fartyg från uppsamlingscentret till lagringsanläggningen. 

Wintershell Dea och Equinor planerar att lämna in en gemensam ansökan om att lagra koldioxid till havs, med målet 15–20 miljoner ton per år i Norge. 

– Wintershell Dea och Equinor vill samarbete för att etablera tekniska och kommersiella lösningar för att utveckla en värdekedja för CCS tvärs nationsgränserna i Europa, samt tillsammans med myndigheter etablera ett ramverk som kan göra detta möjligt. Vi vill bygga på vårt nära samarbete och starta ett nytt kapitel i det tyska-norska partnerskapet, säger Wintershell Deas koncernchef Maria Mehren i ett uttalande.

Börjar med sjötransport

Planen är att starta med sjötransport av koldioxid och få undan de lägst hängande frukterna först. De pekar på industrier med relativt ren koldioxid från processen och som därmed är billigare att fånga in. I takt med att infrastruktur och logistik byggs ut räknar de med att minska kostnaderna för transport och lagring, vilket kan bana väg för aktörer med högre infångningskostnader.  

För att bygga en rörledning krävs dock stora mängder koldioxid. 

– Att bygga en rörledning tar tid, det kräver tillstånd och vi behöver volymer. Att använda fartyg är flexibel lösning att börja med, påpekar Mehren. 

Han betonar att de ännu är i en väldigt tidig fas. Flera hinder måste först undanröjas. I Tyskland finns inget regelverk för att fånga, lagra eller transportera koldioxid över nationsgränser. 

– Det första som behöver komma på plats är ett ramverk i Tyskland. Jag hoppas att myndigheten uppmärksammat avtalet mellan Equinor och Nederländerna som presenterades igår, säger han och syftar på det första kommersiella avtalet för lagringsprojektet Northern Lights i Nordsjön, där Yaras fabrik i Nederländerna ska fånga in koldioxid som lagras under havsbotten utanför Norge.

Om projektet kommer att kräva stöd för att bli lönsamt är också oklart i nuläget.

Fler rörplaner

Equinor har sedan tidigare ett samarbete med Fluxys om att utveckla ett projekt för transport och lagring av koldioxid från industrier i Västeuropa. Planen är att bygga en 1 000 kilometer lång rörledning från Belgien till Nordsjön, som ska föra koldioxid från Belgien ut till säkra lagringsplatser i Nordsjön. 

Equinor är delägare i Northern Lights som nu bygger det första koldioxidlagret på den norska sockeln. Dessutom medverkar de i Polarisprojektet, som har fått licens för ett koldioxidlager i Barnets hav. 

Företaget har även fått licens för ett koldioxidlager i Nordsjön, kallat Smeaheia, som kan ta emot 20 miljoner ton koldioxid per år. 

Wintershell Dea är ett av tre företag som tidigare i år sökte om nya tillstånd för koldioxidlager på den norska sockeln. Det är också delägare i Snövitfältet som har lagrat koldioxid från naturgas sedan 2008. I Danmark är det dessutom en del av Greensandprojektet, som ska lagra koldioxid i gamla oljefält på den danska sockeln.

Artikeln var först publicerad av Teknisk Ukeblad.

Ina Andersen/TU

Mer om: CCS

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt