Koenigsegg om elbilar: ”Inget som hindrar oss”

2022-02-09 13:15  

Från en bil i veckan till en per dag. Koenigsegg expanderar rejält och ökar tillverkningstakten. Med nya elmotorn siktar man även mot flyg och båtar – och kan se en framtid helt utan förbränningsmotorer.

En av världens mest exklusiva biltillverkare expanderar, och det rejält. Koenigseggs kontorsbyggnad samt de fyra stridsplanshangarer där man i dag har utvecklingscenter, produktion och förmontering kommer att anslutas till en helt ny fabrik.

Utöver produktion och monteringslina ska den bland annat rymma en butiksdel, showroom och ett upplevelsecenter. Man planerar även för en slingrande testbana på området.  Sammantaget kommer Koenigsegg att sitta på mer än 30 000 kvadratmeter, och utrymmet behövs.

– Vi är slutsålda i över fyra år framöver. Om det vore möjligt skulle våra kunder egentligen vilja ha bilarna imorgon, men vi kan inte bygga dem så fort. Då är det logiskt att expandera och försöka få upp farten lite till för att möta det intresset och behovet som finns på marknaden, säger Christian von Koenigsegg till Ny Teknik.

Här ska Gemerans lina ha en teoretisk genomförbar takt på en bil per dag. Foto: Koenigsegg

Den årliga billproduktionen i Ängelholm kommer att öka. En pådrivande faktor är den nya modellen Gemera, som med en topphastighet över 400 km/h är världens snabbaste fyrsitsiga produktionsbil. Den släpps i en större serie än vad som är brukligt för Koenigsegg, med en i sammanhanget ”liten” prislapp på drygt 18 miljoner kronor. Produktionsstart blir tidigast i mitten av nästa år, och Christian von Koenigsegg räknar med att det kommer att ta tre år att få ut alla bilarna.

– Med Gemeran, som vi ska göra 300 bilar av, så sätter vi upp en produktionslinje med en möjlig takt på en bil per dag – om alla stjärnor står rätt med leverantörer och allting. Det är en rejäl ökning jämfört med ungefär en bil i veckan, minus covid, som vi har haft hittills, säger han.

Tiny Friendly Giant

Det är inte bolagets första hybrid men Gemerans drivlina är i sammanhanget udda genom sin trecylindriga tvålitersmotor, döpt till Tiny Friendly Giant. Den har Koenigseggs egenutvecklade freevalve-teknik där ventilerna öppnas med hydraulik och pneumatik i stället för med kamaxlar.

Med den fria styrningen av ventilernas lyfthöjd och öppningstid kan TFG-motorn leverera 600 hästkrafter och har ett vridmoment på 600 Nm.

Den endast 70 kilo tunga förbränningsmotorn paras med tre elmotorer, som sammantaget ska ge Gemeran 1 700 hästkrafter. Bilen får en nyhet – Koenigseggs egenutvecklade elmotor Quark, som väger 30 kilo och levererar 250 kW, motsvarande 340 hästkrafter, samt 600 Nm.

Elmotorn Quark kan komma under 28,5 kg. Foto: Koenigeegg

För andra ändamål har bolagets ingenjörer tagit fram drivenheten Terrier, som kan ta två av elmotorerna. Tillsammans med Koenigseggs inverter David så landar den sammantagna vikten på 85 kg – och paketet kan leverera upp till 680 hästkrafter och 1 100 Nm.

Terrier med två Quark-motorer Foto: Koenigsegg

– Vi trodde att vi kunde göra någonting intressant och bra, men framför allt skräddarsytt efter våra egna behov, med matchning av vridmoment, varvtal och anpassning efter platsen i Gemeran. Men när vi via simuleringar, tester och erfarenheter skapade lite unika lösningar så såg vi att vi fick en motor som jämfört med vad du kan hitta på marknaden är mer effektiv i förhållande till sin storlek och vikt sett till vridmoment, effekt och det varvtalsregister som du kan få ut. Vi visste inte att vi skulle nå dit när vi bestämde oss för att göra motorn utan det blev så helt enkelt, och det var väldigt roligt, säger Christian vond Koenigsegg.

Han berättar att den elmotor som hämtades in till hybridmodellen Regera till stor del byggdes om av Koenigsegg för att anpassas efter bolagets specifika behov. Därför var det mest logiska att utveckla en egen elmotor för Gemeran, men tanken är att Quark ska kunna dra in pengar till företaget.  

– Vi känner också att när vi ändå tar fram de här intressanta tekniska lösningarna så är det bättre om vi kan sprida dem i lite större skala än bara till våra extrema, handbyggda sportbilar. När det gäller mjukvara, elektronik, kretskort, gjutning och fräsning av detaljer till de här delarna så är det väldigt skalbart. Och det finns ett stort intresse och behov för ännu bättre och mer intressanta lösningar än vad vi själva har kunnat hitta på marknaden, säger han.

Motorn kan användas för sjöfart och luftfart

Anpassningen för att med full kraft kunna skjutsa fyra personer upp till 400 km/h har gett Quark egenskaper som innebär att exempelvis flygfarkoster och båtar kan låta elmotorn driva direkt, utan behov av nedväxling – som ger en ökad vikt och energiförluster. 

– I och med att vi ville anpassa den till ganska normala förbränningsmotorvarvtal så har den ju en annan utformning än om du bara siktar på ett väldigt högt varvtal och därmed ett lågt vridmoment. Givet att du har mycket bottenvrid så kan du plötsligt ha de här direktdriftslösningarna för marinpropellrar, flygplanspropellrar och VTOL (flygfarkost med vertikal start och landning). Den lämpar sig därför väldigt väl för de applikationerna, säger Christian von Koenigsegg.

Christian von Koenigsegg. Foto: Koenigsegg

Elmotorns vikt kan komma under 28,5 kg. Den nya fabriken har plats för tillverkningen av elmotorn, drivenheten och invertern, men det finns även utrymme för ytterligare en produktionslinje. Där kan man antingen blåsa upp produktionen av elmotorer, eller bygga en ny bil. Och Christian von Koenigsegg avslöjar att det skulle kunna bli aktuellt med en modell som ligger i en prisklass under Gemeran.

– Det är någonting som vi funderar på fram och tillbaka. Det är inget som vi har satt i sten, men vi tittar på hur marknaden ser ut – hur ser konkurrenterna ut? Vad kan vi erbjuda där och vad vill vi göra? Det är lite grann en prioriteringsfråga. Just nu har vi ju full upp bara med att förse efterfrågan på våra riktigt extrema bilar, så första fokus är att se till så att våra kunder kan få dem. Men parallellt med det tittar vi även på andra möjligheter. Sedan gäller det att också utveckla nya modeller inom den nisch där vi är. I och med att vi alltid gör begränsade upplagor så rör det sig inte om några enorma tidsspann mellan modellerna, och det tar mycket resurser i anspråk för oss, säger han.

I den nya fabriken ingår ett auditorium. Foto: Koenigsegg

Till detta kommer givetvis frågan om när Koenigsegg lanserar sin första rena elbil. Entreprenören konstaterar att det egentligen är mycket enklare än att ta fram hybridlösningarna i Regera och Gemera.

– Det finns absolut ingenting som hindrar oss från att sätta in ett större batteri och ta bort förbränningsmotorn ur en modell eller två. Till slut får man kanske inte ens ha förbränningsmotorer även om de går på förnyelsebara bränslen, så det är absolut någonting som vi ser framför oss kommer att hända, säger Christian von Koenigsegg.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt