Klartecken för den första elektrobränslefabriken (och startskott för den andra)

2022-07-18 06:00  

Liquid Wind har fått byggdom för Flagship One: Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle i Örnsköldsvik. Bolaget har redan inlett samarbete för en ännu större anläggning i Sundsvall.

Som Ny Teknik rapporterat, planerar Liquid Wind att bygga en fabrik för grönt elektrobränsle, eller ”e-metanol”, i Örnsköldsvik. Projektet går under arbetsnamnet Flagship One, och har den internationella energikoncernen Ørsted som stor delägare.

Anläggningen ska använda vindel för att producera vätgas från vatten. Gasen ska kombineras med biogen koldioxid från Övik Energis kraftvärmeverk, för att framställa metanol vilken primärt ska säljas som fartygsbränsle. Per år beräknas Flagship One ta hand om närmare 70 000 ton koldioxid, och producera omkring 50 000 ton e-metanol.

Nu har projektet fått byggdom av mark- och miljödomstolen.

– Det är en mycket viktig milstolpe för projektet, och vi är mycket nöjda med detta, säger Liquid Winds vd och grundare Claes Fredriksson.

Liquid Winds vd och grundare Claes Fredriksson. Foto: Liquid Winds

Förberedelserna för byggstart har inletts.

– Samarbetet med Övik Energi och Ørsted flyter på väldigt bra. Vi tar stabila steg framåt – om än i en ny värld, för detta är nytt för alla inblandade. Vi räknar med att driftsätta anläggningen under fjärde kvartalet 2024, säger Claes Fredriksson.

Vill ha ny vindel

Förhandlingar pågår både med leverantörer av vindel, och med köpare av e-metanolen.

– Troligen blir det flera köpare som tar delmängder av hela den förväntade produktionsvolymen, och vi vill gärna skriva avtal med så lokala redare som möjligt, säger Claes Fredriksson.

Stena Line driftsatte världens första metanolfartyg, Stena Germanica, redan 2015. Sedan dess har allt fler rederier satsat på metanoldrift. Foto: Stena Line

Parallellt med detta har Liquid Wind ingått ett avtal med Sundsvall Energi, med avsikt att starta den ännu större e-metanolfabriken Flagship Two. Denna andra anläggning ska ta emot avskild biogen koldioxid från Korstaverket i Sundsvall, och producera upp till 100 000 ton grönt elektrobränsle.

– Det är också ett stort steg för oss. Nu går vi in i en utvärderingsfas för samarbetet, och i oktober planerar vi att inleda designfasen, säger Claes Fredriksson.

Läs mer: Här odlar de framtidens ”köttsubstitut” – blir hamburgare och nuggets

Man har även börjat se sig om efter elleverantörer till Flagship Two.

– Vi vill ha ny vindel som produceras specifikt för oss, och inte konkurrera om befintlig vindkraftsproduktion. Men mycket ny vindel planeras i elområde 2, och vi tror oss kunna få tillgång till cirka 150 megawatt i Sundsvallstrakten, säger Claes Fredriksson.

Fakta: Det här är Liquid Wind

Liquid Wind AB startades 2017 av Claes Fredriksson. Delägare i bolaget är bland andra Alfa Laval, Carbon Clean, Siemens Energy, danska kemiteknikföretaget Topsoe och Uniper.

Flagship One är bolagets första planerade anläggning för produktion av e-metanol, och beräknas tas i drift 2024. Projektet drivs i konsortium med Siemens Energy, Alfa Laval, brittiska EPC-leverantören Worley, Topsoe, Carbon Clean och Ørsted.

Flagship Two, i samarbete med Sundsvall Energi, är ännu på planeringsstadiet. Målet är att bygga minst sex fabriker i Skandinavien fram till 2030, och 500 anläggningar globalt till 2050.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt