Kia-chefen: ”Nu närmar vi oss Volvo”

2021-09-21 10:46  

Elektrifiering har gett Kia en rejäl skjuts i Sverige, och gör att tillverkaren når nya målgrupper. Nu vill Kia slåss i teknikutvecklingens framkant – och målet är att knäcka Göteborgs stolthet.

Bilåret 2021 kommer gå till historien. Elektrifiering, nya regler, covid-19 och halvledarbrist har skapat en ny situation på marknaden.

När vi tittar på bilförsäljningen i Sverige har den sedan begynnelsen varit väldigt enkel att förutspå. Volvo är märket som säljer bäst – och deras kombi är bilen svenskarna föredrar. Men tiderna förändras och en blandning av nya regler, elektrifiering samt en industriöverskridande brist på halvledare har gjort att verklighet nu skiljer sig från vad vi är vana vid.

Sedan halvårsskiftet har istället Kia seglat om det göteborgsbaserade företaget. Kias Ceed och Niro är modellerna som toppar försäljningslistorna i Sverige. I augusti stod det koreanska märket även bakom de två mest sålda laddbara bilarna i landet – därtill tog de även guld- och silverplats när det kommer till totalförsäljningen.

Om man får tro Kias Sverigechef är det här något som vi kommer att få se mer av.

– Vi insåg ganska tidigt vart Sverige var på väg. Det har gjort att vi sedan 2016 har förberett oss för det här. Vi har jobbat långsiktigt och förberett återförsäljare, kunder och företag på vart vi är på väg. Vi är även tydliga med att 2024 kommer Kia endast sälja laddbara bilar i Sverige, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige, till Ny Teknik.

”Reglerna har underlättat”

Peter Himmer säger att på grund av att man varit så pass tydliga – och lyckats med sina föresatser – har den svenska organisationen fått fri händer av Kia Motors.

– I och med att de ser att vi gör mycket rätt har vi fått bra handlingsutrymme utifrån produktportföljen. Det gör att vi kan styra mycket lokalt, och därför har vi aktivt plockat bort bensin- och dieselmodeller. Ett exempel är att vi har bara kvar diesel i Sorenton – för vi vet att vissa vill ha det för att dra båt eller häst.

En Kia EV6. Foto: Kia

Är det bara på grund av tydligheten som Kia tagit försäljningskronan? Nej, självklart inte. Nya skatteregler har rört om marknaden, och enkelt förklarat har det koreanska märket produkter som passar bra mot dessa.

– Det är klart att de nya reglerna har underlättat, men vi hade kört den här strategin oavsett. Visst finns det delar i regleringen som är utmanande, och dessa har slagit olika mot olika bilmärken. Vi är inte helnöjda, utan mer lagom svenskt nöjda. Vi tycker att man hade kunnat göra många saker bättre när man implementerade de nya reglerna, säger Peter Himmer.

Som vad?

– Reglerna har ju lett till stora försäljningstoppar – och dalar. Det är inte bra. Vi tycker exempelvis  att man tar bort bonusen lite väl tidigt. Vi hade även velat se en längre uthållighet kring laddhybrider – inte minst med tanke på att laddinfrastrukturen inte är ett löst problem. Vi hade gärna sett att man sänkt gränsen till 41 gram (koldioxidutsläpp per km, reds. anm) direkt för laddhybrider så att man hade kunnat behålla bonusen. Däremot tycker vi att det är fullt rimligt att man sätter ett tak på 700 000 kr för bonusen.

– En annan sak som är lite underlig är att de olika incitamenten inte går hand i hand. Att införa nya bonusen från januari 2022 och malusen först från juni gör att det blir fem ganska konstiga månader i början på året.

Just fokusen på laddbart har gett effekten att Kia i dagsläget har runt 20 procents marknadsandel när det gäller klimatbonusbilar. Men hur blir det framöver – konkurrensen hårdnar ju hela tiden.

– Vi har ju sett att konkurrenter kommer och fler vill ha del av kakan. Och visst kan vi tappa lite grann, men vi kommer definitivt hamna på en marknadsandel som ligger mycket över de dryga nio procent vi har i totalandel, säger Peter Himmer.

”Ser inte MG som en konkurrent”

En av de stora frågetecknen och begränsningar som råder i bilindustrin just nu är halvledarbristen. Denna har bland annat gjort att Volvo, Ford och Stellantis behövt hålla stängt i fabrikerna i perioder.

Hur påverkas Kia av detta?

– Visst har det påverkat oss ända sedan det började. Det är lite från månad till månad, och kan påverka både modeller och tillbehörsalternativ. Men med det sagt, vi har inte drabbats totalt sett på samma sätt som visa konkurrenter – i varje fall inte hittills.

Kia har erövrat marknad genom att erbjuda elektrifierade produkter i en prisklass som ligger under vad Volvo och Volkswagen, två märken som har högre total marknadsandel. Hur påverkas Kia att en ny utmanare som MG kommer?

– Nej, vi ser inte MG som en direkt konkurrent. Vi vill vara med och slåss i teknikutvecklingens framkant. Räckvidd och fyrhjulsdrivet är det som vi ser som viktiga faktorer i Sverige.

Det kommer inte bli något priskrigande med leasingalternativ på under 2 000 kr/mån?

– Nej, vi behöver inte ta den fighten. Tittar vi på vart utvecklingen går när det gäller elbilar så är det ultrasnabb laddning och räckvidd som är intressant. Tittar vi på den storleken på elbilar vi har nu – så känner vi oss säkra på det är där vi behöver ligga. Vi tror inte att kort räckvidd och lång laddtid är något som kunder vill ha i C-segmentet. Först när det kommer till bilar i A-segmentet (småbilar reds. anm) så väljer kunder kortare räckvidd. Och den dagen vi lanserar i det segmetet är jag säker på att vi kommer kunna konkurrera med bra priser samt teknik som ligger framkant.

Slutligen, ni har varit ledande sedan halvårsskiftet – kommer ni ha gått om Volvo när det är dags att summera 2021?

– Nej, det tror jag faktiskt inte – och vi kommer inte tävla för att få en kortsiktig vinst. 

Så 2021 blir inte året när vi ändrar uttrycket till ”Villa, vovve, Kia”?

– Det är något det svenska folket att bestämma. Men jag kan säga att vi är på god väg. Målgruppen som förr i tiden köpte en Kia är inte densamma som i dag. När man tittar på vilka varumärken som folk föredrar så närmar vi oss samma målgrupp som Volvo, säger Peter Himmer. 

Felix Björklund

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt