Kan eldrivna taxidrönare störa flygledningen?

2021-12-15 06:00  

Skellefteås flygplats planerar att testa en eldriven drönartaxi. Men kan laddstationerna påverka flygledningens utrustning? Det ska testas i Skellefteå.

Besökare vid Northvolts batterifabrik ska kunna ta sig till och från Skellefteå flygplats i en eldriven drönartaxi – en VTOL (vertical take-off and landing), vilket Ny Teknik har skrivit om tidigare.

Förhoppningen är att man redan nästa år ska kunna byta ut en halvtimme i bil mot cirka 8 minuter i luften.

Men innan dess kommer Luleå tekniska universitet att undersöka om den elektromagnetiska inferensen från en laddstation för elflygplan kan påverka flygplatsens elektriska utrustning.

– Anledningen till att vi gör den här aktiviteten som en del i det överliggande projektet är för att skapa en förståelse för vad det finns för potentiella fallgropar när man börjar installera den här typen av utrustning i stor skala. Vi ska förstå och tolka de standarder som finns i dag – och de som förhoppningsvis är på väg. Vi ska göra mätningar och simuleringar. Men jag skulle inte säga att det är ett akut problem, säger Jonny Johansson, professor i elektroniksystem vid Luleå tekniska universitet.

Tonar ner faran – undersöker teoretisk risk

Han känner inte till att något annat lärosäte har granskat det potentiella problemet. I och med att flygplanen befinner sig långt från den potentiella källan så kommer LTU framför allt att titta på flygplatsbaserad utrustning som radiokommunikation och möjligen inflygningssystem.

Amerikanska Joby Aviation är ett av företagen som utvecklar en vertikalstartande flygande farkost. Foto: Joby Aviation

Jonny Johansson vill tona ner riskerna, men en utredning som presenterades 2019 såg potentiella problem med att man i frekvensområdet 30-200 MHz hamnar i närheten av system för flygledning. Därmed finns det en teoretisk risk för störningar.

– Det finns inte så mycket laddutrustning installerad vid flygplatser – men det man vet är att annan switchande utrustning, framförallt i solcellsanläggningar, kan interferera med flygplatskommunikation, säger han.

Läs mer: En svensk VTOL – “Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften”

Det är alltså den elektronik som jobbar med att hacka upp en vågform, från en stabil spänning till växelspänning.

– Det är på samma sätt om du har en växelspänning och ska skapa en stabil dc-spänning, då har man ofta transistorer inblandat som slår av och på. Vi pratar om elektronik som har hyfsat höga effekter och som styr på och av med ganska höga hastigheter, med hjälp av effekttransistorer, säger Jonny Johansson.

Skellefteå flygplats har nyligen försetts med en laddstation för elflygplan. Foto: Skellefteå Airport

Nu görs en del förberedande arbete där man samlar på sig material, men en dedikerad forskare kommer förhoppningsvis in i projektet i början av nästa år, och då går man upp på full fart.

Tanken med teststräckan på 25 km mellan Skellefteå flygplats och Northvolts batterifabrik är att utvärdera förutsättningen för omställningen till fossilfritt flyg 2045.

John Edgren

Mer om: Elflygplan VTOL

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt