Kan det sluta lagga ombord på tåg nu? – ”Ett rimligt krav”

2020-03-05 11:12  

Mobiltäckningen på tåg är för dålig – och nu vill regeringen lösa problemet ”en gång för alla”. En svensk chiptillverkare är redo att hjälpa till.

Det är lätt att glömma, men usel mobiltäckning på tåget är faktiskt ingen naturlag. Och nu meddelar digitaliseringsminister Anders Ygeman att han och regeringen vill lösa problemet ”en gång för alla”.

– Vi vill att Sveriges tågresenärer ska ha en uppkoppling med hög hastighet. Det är ett rimligt krav, säger Anders Ygeman.

Därför har regeringen bjudit myndigheter och tåg-, telekom- och teknikbolag till rundabordssamtal den 5 mars. När man hör Ygeman beskriva initiativet låter det dock mindre som ett rundabordssamtal och mer som ett försök att få en samling bråkiga elever att sluta kivas.

– Vi har haft en situation där operatörer och tågbolag har pekat på varandra, eller pekat på PTS (Post- och telestyrelsen) och på myndigheter. Där det inte riktigt har vidtagits åtgärder för att ge tågresenärer en bra mottagning. Därför samlar vi alla aktörer för att tillsammans kunna staka ut en väg för att lösa problemen.

Problemet enligt ministern: Bristen på samarbete

Initiativet kommer lägligt: i takt med att 5g-näten byggs kan det potentiellt sett bli enklare och billigare att ge tågresenärer en snabbare och mer pålitlig uppkoppling ombord. Digitaliseringsministern påminner dock om att problemet först och främst beror på bristen på samarbete.

– 5g kommer absolut att kunna hjälpa till att lösa det här. Men samma grundproblem kvarstår ändå. Att den som har hand om vagnparken har en uppfattning, den som har hand om baninfrastrukturen kan ha en annan uppfattning och de som är operatörer har en tredje uppfattning.

Bland de till rundabordssamtalet inbjudna gästerna är det idel myndighetsdirektörer och höga chefer för stora svenska bolag. Men också ett för många okänt företag: chiptillverkaren Sivers IMA, i Kista.

Kanske var det en debattartikel i Ny Teknik den 6 februari som gjorde regeringen nyfiken på Sivers IMA. ”Att traditionella aktörer hittills pekat finger åt varandra är inte så konstigt eftersom ingen har kunnat erbjuda en kostnadseffektiv och framtidssäker lösning. Det som krävs är ny teknik och nya regelverk som möjliggör billigare, framtidssäkra lösningar”, skrev företagets vd, Anders Storm.

Brittisk satsning ska ge 3 gigabit per sekund

Sivers tillverkar chip för millimetervågor, en teknik som kan komma att innebära ett stort genombrott för mobiltäckning på tåg. Faktum är att Sivers teknik under första kvartalet i år ska börja användas i en stor brittisk satsning på track to train-teknik (spår-till-tåg). Där utlovas hastigheter upp till 3 gigabit per sekund.

Millimetervågor är benämningen på mikrovågor mellan 30 och 300 gigahertz, kallade så eftersom dessa har våglängder mellan 10 och 1 millimeter.

5g blir den första mobilstandarden som använder millimetervågor. Vanligtvis talas det då om tillämpningar på frekvenser mellan 24-40 GHz. Det är de licensierade banden som operatörer som Telia och Telenor kommer att buda på i en framtida auktion. Inte lika många känner till att EU nyligen öppnat frekvensbandet 57-71 GHz för olicensierat 5g-bruk.

Och det är just där Sivers IMA kommer in i bilden. Millimetervågor kan tack vare sin stora bandbredd ge kapacitet och hastigheter som tidigare inte varit möjliga när det gäller mobilkommunikation. Men signaler på så höga frekvenser kan ha låg räckvidd och är känsliga för det mesta i sin omgivning. Runt 60 gigahertz kan till och med syremolekyler störa ut signalen.

Antennchipet klarar 2,5 gigabit i sekunden från en kilometer

Sivers har dock från 66 GHz demonstrerat att deras antennchipp för 60 GHz-bandet kan klara 2,5 gigabit i sekunden på en kilometers avstånd.

– Vi har ett superteam på millimetervåg som gör de här kretsarna . Du kan då få 20 gånger mer bandbredd och hastighet med det här systemet, säger Anders Storm.

Till råga på allt kan tekniken bli billigare att bygga jämfört med dagens metoder. Med millimetervågor kan antennerna rymmas i en radiomodul – eller ”small cell” som telekombranschen säger – som är mindre än en skokartong.

De kan monteras på stolpar längs tågbanan med ungefär en kilometers avstånd. Med hjälp av en metod som kallas beamforming kan signalen riktas mot antennmottagare på tåg som kan färdas i upp till 300 kilometer i timmen – och ändå ha en uppkoppling på flera gigabit.

– Om man skulle vilja få en liknande supertäckning med standardbasstationer som man använder i dagens 4g-nät så skulle det bli dyrt. Här kan man sätta boxar precis där de behövs, och det är gratis ur ett licensperspektiv, säger Anders Storm.

Om Anders Ygeman får bestämma väntar inga utredningar eller pilotprojekt efter rundabordssamtalet.

– Nästa steg är att vi fortsätter bygga ut mobiluppkopplingen kring våra järnvägslinjer så att resenärerna kan surfa i hög hastighet. Jag hoppas ju att det ska ske så fort det bara går.

Peter Ottsjö

Mer om: Uppkoppling Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt