Kan det här bygget rädda USA:s satsning på havsbaserade vindkraft?

2021-06-30 14:25  

Ett skeppsbygge som ska lösa en problemlag för amerikansk havsbaserade vindkraftverk. Nu blir energibolaget Dominion Energy ”redarföretag”.

Fram till 2030 ska den amerikanska havsbaserade vindkraften byggas ut rejält. Från dagens blott sju kraftverk och cirka 40 MW – till runt 2 000 snurror och en installerad kraft på över 30 GW. Men det finns ett problem – den hundra år gamla lagen ”Jones Act”.

Enligt sjölagen, som togs fram för att skydda amerikanska intressen och inhemsk skeppsproduktion, måste alla fartyg som skeppar gods mellan amerikanska hamnar vara byggda i USA. Något som även gäller för vindkraftverk som skeppas ut för att installeras i havet.

Problemet är att så fort det blir lite storlek på snurrorna, saknas det skepp som är byggda i USA. Det har man fått lösa på lite kreativa sätt.

Energibolaget Dominon i Virginia fick lösa det genom att få kraftverken som köptes i Europa levererade till Kanada. Och därifrån köra dem ner till Virginia Beach för att undvika att mellanlanda i någon amerikansk hamn.

Omständligt, javisst – men för det pilotprojekt Dominion hade med två stycken kraftverk på 6 MW var det hanterbart. Det håller dock inte om man tittar på målet Joe Biden-administrationen har satt.

Skeppet ska klara turbininstallationer på ”över 12 MW”

Längs med den amerikanska östkusten har olika energibolag redan sjösatt flertalet vindkraftsprojekt. Virginias Dominion Energy har planer på att bygga 180 snurror till 2026.

För att lösa sina behov har man valt att bygga ett eget skepp. En liten rackare på 144 meter som ska klara turbininstallationer på ”över 12 MW” och en nätt prislapp på motsvarande 4,24 miljarder kronor.

Själva bygget kommer att ske i Texas och när fartyget är färdigt ska det baseras i Hampton Roads, Virginia. Det rapporterar tidningen Washington Examiner.

Utöver att lösa sina egna behov, kommer bolaget även att hyra fartyget till andra och trots att bygget inte är klart har man redan fått två kunder för projekt utanför New England.

Dominion är dock inte ensamma om att vilja äga sina framtida installationsmöjligheter. Intresset för havsbaserad vindkraft är stort och så är även behovet av den specialiserade fartygen. Enligt GWAC Market Intelligence består dagens flotta på 137 fartyg för installation av vindkraftverk. Av dessa är 82 stycken så kallade ”jack-up vessels” med ben och 55 är vanliga fartyg.

Av dessa är 61 procent baserade i Europa och övriga agerar i Asien. Men flera är på gång och snart har alltså USA sitt första skepp. 

Fakta: Fem WTIV-skepp under byggnation

Dominion Energy Wind installation vessel

Tas i bruk: 2023

Längd: 144 meter

Bredd: 56 meter

Kran lyftkapacitet 2 200 ton

Installationskapacitet: ”från 5 MW till nästa generations vindkraftverk på 12 MW eller större”

Besättningsutrymme: 119 personer

Övrigt: Skeppet kommer att byggas av ”mer än 14 000 ton amerikanskt stål”.

Byggs i: USA

 

Jan De Nul Voltaire

Tas i bruk: 2022

Längd: 169 meter

Bredd: 60 meter

Max installationsdjup: ca 80 meter

Kran: lyftkapacitet över 3 000 ton

Installationskapacitet: 12 MW eller större

Besättningsutrymme: 100

Övrigt: Voltaire har redan kontrakterats för att installera 2 400 MW av GE:s 12 MW Haliade-X vid Doggerbank Wind i Storbritannien mellan 2023-2024. Har en däcksyta på över 7 000 kvm.

Byggs i: Kina

 

Shimizu Gusto MSC SC-14000XL

Tas i bruk: 2022

Längd: 142 meter

Bredd: 50 meter

Kran lyftkapacitet: 2 500 ton (121 meter), 1 250 ton (161 meter)

Installationskapacitet: upp till 12 MW

Installationsdjup: upp till 65 meter

Besättningsutrymme: 130

Övrigt: Skeppet har en teleskopkran

Byggs i: Japan

 

Jan De Nul Les Alizés

Tas i bruk: 2022

Längd: 237 meter

Bredd: 52 meter

Max installationsdjup: Är ett skepp som klarar flytande installation – därför har det ingen begränsning när det kommer till installationsdjup.

Kran lyftkapacitet: 5 000 ton

Installationskapacitet: över 12 MW

Besättningsutrymme: 150

Övrigt: Däcksyta på 9 300 kv och lastkapacitet på 61 000 ton.

Byggs i: Kina

 

Eneti Gusto MSC NG-16000X

Tas i bruk: 2024

Längd: 151,5 meter

Bredd: 58 meter

Kran lyftkapacitet: 2 600 ton

Installationskapacitet: upp till 20 MW

Installationsdjup: upp till 65 meter

Besättningsutrymme: 130

Övrigt: Skeppet kan drivas med alternativa bränslen såsom flytande naturgas eller ammoniak

Byggs i: Sydkorea

Felix Björklund

Mer om: Vindkraft USA

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt