Kan deras vätgasteknik kan ge plan med mångdubbel räckvidd?

2022-04-27 13:29  
GTL:s 2,4 meter långa tankmodell, med en diameter på en dryg meter, väger endast 12 kg – men kan hålla 150 kg flytande väte. Foto: GTL

Enligt Hypoint överträffar ingen deras bränslecellssystem för flyget. Med superlätta tankar ska vätgasplanen få upp till fyra gånger så lång räckvidd.

Det Silicon Valley-baserade bolaget har tidigare profilerat sig med löften om ett effektivare bränslecellsystem för flyg och evtol-farkoster. Nu meddelar Hypoint att de utvecklar en ny bränsletank för flytande väte.

Designen är framtagen i samarbete med tankspecialisten Gloyer-Taylor Laboratories (GTL), som bland annat har kontrakt med Nasa, Darpa och USA:s flygvapen. Den mängd material som bolaget använder i sin BHL-tank utgör upp till 75 procent mindre massa än i de alternativ av metall eller kolfiber som används inom flygindustrin.

Läs mer: Leonardo da Vincis skisser blev drönare – se när den flyger

Enligt Hypoint ska den nya utformningen ge en lagringskapacitet som är upp till tio gånger högre än existerande tankar för flytande väte. Och tack vare GTL:s kolfiberkomposit, som påminner om det som används i tävlingscyklar, blir tanken inte tyngre trots sin höga kapacitet.

Deras cirka 2,4 meter långa tankmodell, med en diameter på en dryg meter, väger endast 12 kilo. Men trots storleken kan den hålla 150 kilo flytande väte.

Sägs ge flygplan fyra gånger så lång räckvidd

Enligt Hypoint har deras teknik potential för att ge vätgasdrivna flygplan upp till fyra gånger så lång räckvidd. Och de bolag som gör skiftet förväntas kunna halvera sina driftkostnader. GTL hävdar samtidigt att deras teknik öppnar för att stora passagerarflygplan som jumbojets kan börja använda vätgas tio år tidigare än vad som har förutspåtts av branschen.

GTL:s teknik ska paras med Hypoints potenta bränslecellsystem. Det har vad bolaget kallar för en turbokylning, där fläktar som cirkulerar trycksatt luft kan tvinga upp till tre gånger så mycket syre genom bränslecellstacken. 2021 inledde amerikanerna ett samarbete med tyska Basf, och då var förhoppningen att nå en specifik effekt på 3 000 W/kg.

Läs mer: De investerar i Boom Supersonics överljudsplan

”En minskad vikt är den viktigaste faktorn för att få till längre flygresor med färre bränslestopp. Jämfört med alla andra tillgängliga alternativ i dag så erbjuder vårt bränslecellsystem en bättre prestanda avseende specifik kraft, vilket öppnar dörren för korta flygningar med nollutsläpp och urban luftburen mobilitet”, säger Hypoints vd Alex Ivanenko i pressmeddelandet.

Enligt deras analys har ett De Havilland Canada Dash 8 Q300 med sina standardmotorer och konventionellt flygbränsle en räckvidd på  knappt 156 mil. Med Hypoints bränslecellsystem men en standardtank för flytande väte tar den sig 264 mil, då med en flygtid på fem timmar. Men i kombination med GTL:s tanksystem ökar räckvidden till cirka 449 mil och en flygtid på 8,5 timmar.

John Edgren

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt