Kampen om ingenjörerna: ”Alla anställda är rekryterare”

2018-11-27 06:00  

I år kommer Sweco att ha rekryterat uppåt 1 400 personer i Sverige, trots att teknikbolagen krigar om ingenjörerna. Nyckeln är att alla anställda är rekryterare, enligt hr-direktören Mikael Landberg.

Konsultföretagen ligger i topp när det gäller hur många ingenjörer som teknikföretagen i Sverige behöver rekryteras varje år. En genomgång som Ny Teknik gjorde 2017 visade att ÅF, Sweco och WSP under ett år sammanlagt behövde hitta 4 000 ingenjörer.

Sweco har de senaste åren anställt mellan 1 300 och 1 400 personer per år i Sverige och det kommer det att landa på även i år, enligt Mikael Landberg, hr-direktör på företaget.

Av koncernens 15 000 anställda globalt jobbar drygt 6 000 i Sverige, ingenjörer och arkitekter. Företagets främsta vapen i kampen om att hitta och locka ingenjörer är att ansvaret för rekryteringen finns lokalt hos varje team – inte på huvudkontoret. Företaget finns på ett 50-tal svenska orter.

– Den geografiska spridningen gör det naturligt att gruppcheferna sköter rekrytering. De är nära marknaden, både kunder och potentiella medarbetare, och rekrytering pågår hela tiden.

”I princip har vi 6 000 rekryterare”

Men det hänger inte bara på cheferna. Utöver att jobba i projekt är alla medarbetare på Sweco både säljare och rekryterare, konstaterar Mikael Landberg.

– Nyckeln är att vår rekrytering sker så långt ut i organisationen – i princip har vi 6 000 rekryterare. Knepet är att få varje person att tänka på vem han eller hon skulle vilja ha in i teamet.

För att lyfta medvetandet om hur viktigt det är att alla är rekryterare lanserade Sweco tidigare i år en internkampanj som uppmanade medarbetare att hitta en kompis som de tror skulle passa in och som de själva skulle vilja jobba ihop med.

Från centralt håll ser hr-funktionen till att inflödet av kandidater är så bra som möjligt, och att det löper på smidigt när nya medarbetare börjar på företaget.

– Vi ser till att de känner sig välkomna, att de snabbt får sin utrustning, möjligheter att förbereda sig, och annat som bidrar till en positiv upplevelse från start. Det är vi klart bättre på än våra konkurrenter och det gör stor skillnad.

Viktigt i rekrytering: Spännande projekt

För att attrahera ingenjörer handlar det mycket om att jobba med arbetsgivarvarumärket, förklarar Mikael Landberg. En annan betydelsefull faktor är att ha attraktiva projekt.

– Ingenjörer vill göra spännande och roliga saker som får dem att växa och bli duktigare inom sitt område. Har vi sådana projekt att erbjuda blir rekryteringen mycket lättare. Att ha riktigt duktiga experter lockar också eftersom det finns ett lärande i det.

Just nu är efterfrågan på ingenjörer och arkitekter stor och det finns många projekt att göra därute, konstaterar Mikael Landberg. Samtidigt brottas hela branschen med en hög personalomsättning.

– Vår strategi är att växa och då är kompetensen den trånga sektorn. Men även om bristen på ingenjörer är stor så är prisnivåerna på våra tjänster ganska tuffa. Vi kan inte ha de allra högsta lönerna utan vill stället locka med de mest spännande uppdragen.

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt