Jätteinvesteringen i Åmål – det här är elmotorerna det handlar om

2021-11-24 06:00  
Dana TM4 Motive. Foto: Dana

Amerikanska Dana satsar närmare en halv miljard kronor på en elmotorfabrik för fordon i Åmål. Men vad är det för elmotorer, och vilka är Dana?

Vilka är Dana?

Dana är en av de stora underleverantörerna till fordonsbranschen och har funnits sedan 1904.

Bolaget hade i slutet av förra året 38 000 anställda fördelade på 141 större anläggningar i 33 länder. Huvudkontoret ligger i Ohio i USA. Dana omsatte 7,1 miljarder dollar i fjol, motsvarande 64 miljarder kronor.

Vad tillverkar Dana?

Drivlinekomponenter och system för elektrisk framdrift av fordon. Det kan handla om allt från kompletta drivaxlar till elmotorer för mobila arbetsplattformar.

Dana tillverkar en lång rad drivlinekomponenter och hela system. Här en elektrisk drivaxel kallad Spicer Electrified eS9000, som visas upp på The Battery Show and the Electric and Hybrid Vehicle Technology Expo i Michigan, USA: Foto: Jim West/Zuma Press/TT

Vad ska Dana tillverka i Åmål?

Enligt pressmeddelandet handlar det om elektriska drivlinor och elmotorer för kunder i Europa. Mest fokus kommer att ligga på e-motorn Dana TM4 Motive, som tillverkas i bolaget TM4. TM4 är ett samriskbolag mellan Dana och den kanadensiska elbolaget Hydro-Québec.

Dana TM4 Motive, ett system för elfordon bestående av elmotor och inverter. Foto: Dana

TM4 Motive är ett paket bestående av en trefas permanentmagnetelmotor och en inverter (som omvandlar likström från ett batteri till växelström för elmotorn). Systemet finns i dagsläget i två storlekar och levererar upp till 180 kW effekt och ett vridmoment om 360 Nm.

Enligt broschyren är det främst avsett för personbilar och pickupfordon men enligt pressmeddelandet även för tunga lastbilar och större lastfordon inom bygg- och anläggning.

I dagsläget har TM4 produktionskapacitet i Kanada, Italien, Storbritannien, Kina och Indien.

Vilka säljer Dana till?

Fabriken i Åmål ska främst producera till kunder i norra Europa. Enligt DN finns redan ett avtal som möjliggör investeringen men Dana vill inte avslöja med vem. Scania ska tillverka sina egna elmotorer och AB Volvo vill inte lämna några kommentarer, enligt DN. Även Volvo Cars ska tillverka sina egna elmotorer.

Läs mer: Volvo Cars ska bygga egna elmotorer i Skövde

Globalt är Ford är den enskilt största namngivna kunden med 20 procent av försäljningen (2020). Därefter kommer Stellantis med 12 procent och Paccar (med lastbilstillverkarna DAF och Kenworth) med 4 procent.

Drygt hälften av företagets produkter säljs i Nordamerika och en tredjedel i Europa.

Den största marknaden är lätta fordon (personbilar och lätta lastbilar som Ford Bronco och Land Rover Defender) som står för 54 procent av försäljningen, följt av ”off-highway” (till exempel saxliftar och traktorer) med 28 procent och kommersiella fordon (lastbilar) med 18 procent.

Varför hamnar Danas fabrik i Åmål?

Dana har sedan länge en fabrik för tillverkning av kardanaxlar till kommersiella fordon i Åmål, Spicer Nordiska Kardan AB, som bolaget köpte år 2000. Den nya fabriken för elmotorer placeras i anslutning till den befintliga.

Förutom detta anger bolaget några fler skäl till placeringen: Närhet till innovatörer det västsvenska mobilitetsklustret samt Åmåls gynnsamma placering för leveranser till europeiska kunder.

Dana poängterar även att Sveriges till stor del fossilfria elproduktion hjälper företaget att tillverka mer hållbara produkter. Bolaget har åtagit sig att minska de egna utsläppen med 50 procent innan 2035.

Dana har fått stöd på 100 miljoner kronor, uppger DI, från Energimyndigheten genom Industriklivet samt ett regionalt investeringsstöd från Tillväxtverket.

Hur många arbetstillfällen blir det?

80. Dana siktar på en hög automationsgrad i fabriken. På Spicer Nordiska Kardan jobbar cirka 170 personer.

När ska produktionen vara i gång?

Fabriken ska öppna fjärde kvartalet 2022 och produktionen starta första kvartalet 2023.

Vad kostar satsningen?

Cirka 50 miljoner dollar, motsvarande 450 miljoner kronor.

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar Elmotor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt