Jättebatterier byts ut – så blir kanalpråmarna eldrivna

2020-06-08 16:30  
De pråmar som används ska antingen konverteras eller blir modifierade versioner av nya modeller. Foto: Wärtsilä

Deras konsortium ska elektrifiera kanaltransporten i Nederländerna. Zero Emission Services mål är att bygga batteridrivna pråmar och ett landsomfattande nät av kanal-laddstationer.

Elektrifieringen av sjötransporter går framåt. I Norge rullar flera projekt med bland annat färjor – och i Danmark trafikerar Ellen, världens största helelektriska färja, sträckan Als-Ærø.

I Nederländerna står kanaltrafiken för fem procent av landets transportrelaterade koldioxidutsläpp. För två år sedan lanserade rederiet Port-Liner ett ambitiöst projekt. Där skulle hamnarna i Amsterdam, Antwerpen och Rotterdam trafikeras av helelektriska pråmar. Enligt uppgifter från rederiet hade man redan 2018 fått in elva beställningar på vad som skämtsamt kallades för kanlernas Teslor. Men än så länge har dessa inte satts i drift.

Nu kommer ett nytt initiativ med mål att ersätta fossildrift med el. Den här gången är det ett konsortium bestående av Wärtsilä, ING Bank, Engie samt Rotterdams hamnmyndighet.

Tanken är, till skillnad från Port-Liner, inte att utveckla nya pråmar – utan i stället att utveckla en infrastruktur för laddning.

Läs mer: ”Kanalernas Tesla” ska ersätta 23 000 lastbilar

Konceptet baseras på ladd-containrar, som de kallar för Zespacks. Dessa laddas med el från sol- och vindkraftverk längs med kanalerna och när en pråm behöver energihämtar de upp en container och lämnar den urladdade i retur. Alltså ett slags batteri-bytar-center. På två containrar ska en pråm kunna stäva 50 till 100 km beroende på last.

– Mer än en tredjedel av allt gods och 80 procent av containertransporten sker via kanaler i Nederländerna. Det här minskar lastbilstrasporterna, och pråmar släpper ut markant mycket mindre koldioxid, säger Cora van Nieuwenhuizem, infrastrukturminister i landet, i ett pressmeddelande.

Men att driva pråmar är inte den enda funktionen som ZES tänker sig för containrarna. Systemet kan även temporärt agera nätstabilisator eller till och med driva viktiga funktioner i kris.

Läs mer: Ny elbåt från X Shore lanserad

På sikt tänker man sig även att dessa containrar kan modifieras för bränslecellsdrift i stället för batterier.

– Energicontainerserna är designade för att klara flera olika applikationer. Systemet är även framtidssäkert eftersom det är oberoende av energibärare. Vi startar med batterier, men om vätgas blir billigare i framtiden så kan containers med vätgasteknik vara det som levererar energi, säger Williem Dedden, vd för Zero Emission Services, i ett uttalande.

ZES tar betalt i form av hyra för battericontainers samt en kostnad för hur mycket energi som förbrukas. Den första projektsträckan ska gå längs korridoren Zoeterwoude-Alpherium-Moerdijk. Om allt går som planerat kommer den att utökas för att även inkludera Amsterdam, Rotterdam och Antwerpen till Nijmegen.

De pråmar som används ska antingen konverteras eller blir modifierade versioner av nya modeller. Den första kunden som har anslutit sig är jättebryggeriet Heineken och den första pråmen, Alphenaar, ska redan nu börja leverera öl. 2021 kommer det att vara totalt sex pråmar och 2030 räknar ZES med att den siffran är uppe i 150.

Felix Björklund

Mer om: Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt