Premium

Jättebatterier byts ut – så blir kanalpråmarna eldrivna

Deras konsortium ska elektrifiera kanaltransporten i Nederländerna. Zero Emission Services mål är att bygga batteridrivna pråmar och ett landsomfattande nät av kanal-laddstationer.

Publicerad

Elektrifieringen av sjötransporter går framåt. I Norge rullar flera projekt med bland annat färjor – och i Danmark trafikerar Ellen, världens största helelektriska färja, sträckan Als-Ærø.

I Nederländerna står kanaltrafiken för fem procent av landets transportrelaterade koldioxidutsläpp. För två år sedan lanserade rederiet Port-Liner ett ambitiöst projekt. Där skulle hamnarna i Amsterdam, Antwerpen och Rotterdam trafikeras av helelektriska pråmar. Enligt uppgifter från rederiet hade man redan 2018 fått in elva beställningar på vad som skämtsamt kallades för kanlernas Teslor. Men än så länge har dessa inte satts i drift.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här