Jämförelse: Teslas värsting mot Porsche och Lucid

2022-09-09 11:36  

Snart landar Teslas nya prestandavärsting i Sverige. I Model S Plaid har elbilstillverkaren skruvat upp effekten till max. Men den kommer att få kämpa om tronen – här har vi samlat de närmaste rivalerna.

Förr i tiden när det pratades om kraftkamp och hästkraftskrig handlade det ofta om rivaliteten mellan BMW och Mercedes, Lamborghini not Ferrari, eller för den delen Ford Mustang mot Chevrolet Camaro. 

Men i elbilsvärlden är det inte de här spelarna som det slår mest gnistor om. Nej, just nu står prestandakriget mellan Tesla och Lucid.

Läs mer: Maskininlärning ska göra elbilar snabbare att ladda

Tesla har sedan lanseringen av Model S hållit i taktpinnen och varit dem som lagt ribban. Inom någon månad landar den amerikanska tillverkarens senaste prestandaskapelse kallad ”Plaid” på svenska marknaden. 

Så vad pratar vi om för prestanda, och vilka utmanare finns det? Här nedan kan du jämföra den senaste Teslan med Lucids safir-variant – och det värsta som Porsche har i elbilsstallet just.

Model S Plaid. Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid

Redan vid introduktionen av Model S var prestanda en viktig parameter. Elon Musk lanserade inte bara en ”vanlig bil” som drevs på el, nej det var en riktigt kvick rackare som sedan 2012 i olika tappningar har förnedrat traditionella muskelbilar i race.

I början var det beteckningen D som visade att det var mer krut i lådan, sen kom Performance och nu lanseras ”Plaid”.

Det Tesla gjort nu är att ytterligare skruva upp prestandan genom att sätta in tre motorer som tillsammans kan levererar 760 kW.

För dem som undrar över namnet Plaid är det en referens (precis som ludicrous speed) till den gamla 80-talsrullen Spaceballs eller Det våras för rymden som den hette på svenska. I filmen kör skurkarna i ”ludicrous speed”, som sedan urartar och övergår i ”plaid”.

Pris: från 1 559 170 kr

Drivlina: Tre motorer, en motor fram + två motor bak

Maxeffekt: 760 kW/1020 hk

Acceleration 0-100 km/h: 2,1 sekunder (med första fot av startsträckan subtraherad)

Topphastighet: 322 km/h

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

Batterikapacitet: inte officiellt

Räckvidd: 600 km (uppskattat WLTP-värde)

Lucid Air Sapphire Edition. Foto: Lucid

Lucid Air Sapphire

Det är nu ett tag sedan som Lucid seglade upp som en utmanare till Tesla och deras Air som ett alternativ till Model S. Mannen bakom, Peter Rawlinson, var tidigare ingenjör på Tesla och vid lanseringen av Air sade han att han ”fixar misstagen som gjordes med Model S.

Det mesta i bilen är utvecklat av Lucid och uppstickaren har inte varit blyg för att kalla sin teknik överlägsen andras.

Nu i augusti lanserades en ny toppversion kallad Saphire, och målet med den har varit att övertrumfa allt och alla. Lucid har inte gått in i detalj på specifikationer men säger att drivlinan består av trippla motorer som tillsammans har ”mer än” 900 kW. Den sedvanliga 0–100 km/h accelerationen uppges inte exakt (cirka 2 sekunder), men att ta sig en quarter mile (400 meter) ska gå att göra under nio sekunder. Topphastighet? Någonstans över 320 km/h.

Pris: från 2 683 000 kr 

Drivlina: Tre motorer, en motor fram + två motorer bak

Maxeffekt: ”mer än” 900 kW / 1 200 hk

Acceleration 0-100 km/h: ca 2 sekunder

Topphastighet: över 320 km/h

Snabbladdningskapacitet: 300 kW

Batterikapacitet: 118 kWh

Räckvidd: inte officiellt

Porsche Taycan Turbo S Foto: Porsche

Porsche Taycan Turbo S

När det blev känt att Porsche skulle lansera en elbil pratades direkt om en Tesla-dödare. Konceptet Mission E blev sedan Taycan och även om det var stor skillnad mellan denna och Tesla Model S såg många de båda som rivaler. 

Toppmodellen går under namnet Turbo S, vilket kan kännas lite udda då turboteknik inte är aktuellt på en elbil. Här samsas två elmotorer om framdriften och de driver på vardera axel. 

Med overboost-funktion kan de båda motorerna ge 560 kW/761 hästkrafter som om man har riktigt bråttom kan ta en stillastående bil upp i 100 km/h på 2,8 sekunder. 

Det kanske känns lite udda att en fullblodstillverkare av sportbilar är de som har de tamaste prestandan i den här jämförelsen. Men det återstår att se om tyskarna kontrar med något nytt inom kort.

Pris: från 2 120 000 kr

Drivlina: Två elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 560 kW /761 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 2,8 sekunder

Topphastighet: 260 km/h

Snabbladdningskapacitet: 270 kW

Batterikapacitet: 93,4 kWh/ 83,7 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 416 km

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt