Premium

Ja, stora oljebolag sysslar med greenwashing

Trots fina ord och löften om klimatåtgärder saknas det täckning för att påstå att oljejättarna gör något konkret för att hejda den globala uppvärmningen, visar en ny studie.

Publicerad

BP, Chevron, Exxonmobil och Shell beräknas tillsammans stå för över 10 procent av de mänskligt orsakade koldioxidutsläppen sedan 1965. På senare år har oljebolagen börjat lyfta klimatfrågor, omställning och lägre koldioxidutsläpp allt mer. Men ny forskning visar att det finns goda skäl att kalla det ”greenwashing”, alltså att bolagen i sin marknadsföring skapar en bild att de gör något för klimatet samtidigt som deras åtgärder är verkningslösa eller obetydliga i jämförelse med deras negativa påverkan på klimatet.

Forskare vid japanska Tohoku- och Kyoto-universiteten har granskat de fyra oljebolagens årsredovisningar 2009–2020. Utifrån detta kommer de fram till att det finns en tydlig skillnad mellan vilka klimatlöften företagen ger i sina rapporter och vilka investeringar de faktiskt har gjort för att försöka uppfylla dem. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här