Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten. Den är nästan 1 300 kilometer och går genom hela Sveriges inland. De första tankarna om en förbindelse från nordliga till sydliga delarna av landet presenterades i slutet av 1800-talet.
År 1907 fattade riksdagen beslut om att bygga den första länken: Östersund–Ulriksfors.
Sista sträckan Jokkmokk−Gällivare var klar 1937 då även invigningen av hela banan ägde rum. I september 1991 lades persontrafiken på Inlandsbanan ner. I dag förvaltas banan av ett lokalt ”banverk”, Inlandsbanan AB, men alla linjer är inte i bruk.


Det här är grafikuppslag från tidningen Teknikhistoria nummer 3, 2021. Prenumerera på tidningen här!
Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.