Ingenjörerna som ska rädda Vasaskeppet från att sjunka – igen

2022-09-21 06:00  

Skeppet Vasa sjunker långsamt, och lutar mer och mer. Det går långsamt, men rörelserna kan på sikt orsaka stora skador. Ett stålskelett och nya specialutformade stöttor ska hålla nationalklenoden upprätt.

Ända sedan bärgningen 1961 har Vasa hållits upprätt med 17 stöttor på varje sida, enligt samma princip som när en vanlig segelbåt läggs upp på land över vintern.

Men på senare år har regelbundna mätningar upptäckt rörelser och deformationer i skrovet.

Detta beror på kemiska reaktioner, orsakade av syror som trängde in i träet under de 333 år hon låg på bottnen. De små rörelserna skulle på sikt kunna orsaka katastrofala skador.

Dessutom lutar skeppet svagt åt babord, och lutningen tilltar över tid. Därför behöver skeppet rätas upp – en ”svår och känslig operation”, enligt Vasamuseet.

Skeppet får stålvagga och stålskelett

Nu är ingenjörsbyrån Camatec sysselsatt med att ta fram tillverkningsunderlag och beräkningar för en ny stöttningskonstruktion, på uppdrag av Vasamuseet.

– Målet är att bromsa rörelserna i skeppet, möjliggöra den framtida upprätningen, och se till så Vasa kan leva vidare helt enkelt, sammanfattar Michael Larsson, Camatecs konstruktionsansvarige för projektet.

Den nya stöttningens utformning är alltså inte färdig. Men det står klart att dagens 17 yttre stöttor kommer att ersättas av 27 stycken.

– Det blir en ”vagga” av stål, med någon typ av anliggande material mellan vaggan och fartygsskrovet, säger Michael Larsson.

Därtill ska man staga upp skeppet med ett ”skelett” inombords.

– I dag ligger hela lasten på de utvändiga stöttorna. Kan vi avlasta en del av vikten till en invändig konstruktion, så kan vi vinna mycket i stabilitet och hållbarhet, säger Michael Larsson.

Inte klarlagt vad Vasa väger

Men det saknas inte tekniska utmaningar.

– Det finns ju bara ett Vasaskepp, vi har ingenting att jämföra med. Och fartyget är egentligen ett stort pussel bestående av en massa olika konstruktionsdelar som beter sig olika beroende på vilket skick de är i och vilka egenskaper träet har.

En annan aspekt är att ingen vet hur mycket Vasa väger. Inte ens på ett ungefär.

– Det har gjorts fyra olika beräkningar, som varierar från 800 ton till 1 200 ton. Närmare än så har vikten aldrig kunnat klarläggas, säger Michael Larsson.

Camatecs Sanna Hedman ansvarar för den nya stöttningens estetiska formgivning. Michael Larsson är konstruktionsansvarig. Foto: Per Olsson

Eftersom den nya stöttningen utgår från skeppets konstruktion kommer vissa av de nya stödbenen hamna på punkter där golvet inte kan bära tyngden. Därför kommer Vasamuseet även att behöva förstärka golvet i skeppshallen.

Och när det handlar om en nationalklenod, som står på museum och beundras av en miljon besökare årligen, finns också estetiska krav. Camatecs Sanna Hedman, som både är maskiningenjör och har en bakgrund i mode- och designbranschen, ansvarar för den nya stöttningens rent visuella formgivning.

– Museibesökarna ska ju få den upplevelse som är tänkt från början. Konstruktionen får inte skymma skeppet för mycket, eller ta för mycket uppmärksamhet från det. Samtidigt får den inte se för tunn och klen ut, man vill ju visa besökarna hur tungt och magnifikt skeppet är, säger Sanna Hedman.

Det här bör väl betraktas som ett ”once in a lifetime”-uppdrag. Vad tycker ni är roligast med det?

– Kombinationen av konstruktionskrav och estetisk design är väldigt spännande. Hur får vi allt detta att fungera ihop? Vi jobbar väldigt tajt mellan beräkning, konstruktion och design för att kunna behålla mystiken i skeppet och skapa något enastående, säger Sanna Hedman.

Rörelserna och den tilltagande slagsidan skulle med tiden få katastrofala följder, om man inte gav skeppet en ny stöttning. Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM

Michael Larsson framhåller också det historiska i uppdraget.

– Vi arbetar för att rädda ett kulturarv som vi i Sverige ska vara stolta över, säger han.

Just nu har man lämnat projekteringsstadiet vad gäller den yttre stöttningen, och börjat arbeta på ritningarna. Enligt plan ska montage och installation upphandlas under nästa år. Vasamuseets ambition är att monteringen ska komma igång mot slutet av 2023, och att den nya stöttningen ska färdigställas under 2026.

Man betonar dock att bygget kan komma att ta längre tid, eftersom skeppet är så känsligt och vissa moment måste utföras mycket långsamt och försiktigt. Museet ska även hålla öppet som vanligt, vilket innebär att byggarbetet måste pausas under högsäsong.

Stötta Vasa-projektet

Mellan 2012 och 2016 pågick ett projekt för att kartlägga skeppet Vasa tillsammans med Institutionen för tillämpad mekanik vid Uppsala universitet. Det arbetet ligger nu till grund för hur den framtida stöttningen ska utformas.

Två gånger per år mäts skeppets rörelser. 400 fasta mätpunkter, varav 350 på utsidan och 50 på insidan, ingår i de så kallade geodetiska mätningarna. Det går att se förändringar under 1 mm.

Tommy Harnesk

Mer om: Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt