Ingenjören förklarar: Så ska en Audi kännas att köra

2021-06-09 15:02  

En stor koncern ger skalfördelar när det gäller utveckling och produktion – men hur ska man göra för att behålla identiteter? Och hur mycket Audi är nya Q4?

Att elektrifieringen av bilindustrin innebär ett paradigmskifte ifrågasätter ingen längre. Och med den nya tiden kommer även nya perspektiv av vad som är premium. Därtill försvinner gamla identitetsmarkörer som motor- och drivlinekaraktär och ersätts av elektronik och mjukvara.

Hur kommer Audi agera för att erövra den nya eran? Hur ska en Audi kännas att köra?

– Smidig, precis och kontrollerad – det är filosofin för Audi. I framtiden kommer styrningssystemen att designas med starkare fokus på direkt och sportig styrkänsla, säger Carsten Jablonowski, ansvarig för utvecklingen av körkaraktär på Audi, i samband med en workshop om styrning.

Inom VW-koncernen har man länge delat plattformar mellan märkena. Dock har olika motorer med olika effektuttag varit en differentierande faktor. Lägg till att det även funnits olika former av fyrhjulsdrifter och andra mekaniska komponent-lådor att plocka ur – och skillnaderna när det kommer till körkänslan har kunnat förstärkas.

Läs mer: Lista: Åtta hetaste bilnyheterna från Kina

Med MEB, den dedikerade elbilsplattformen som VW ID.4, Skoda Enyaq, Cupra El-born och Audi Q4 E-tron alla bygger på, så blir likheterna mycket större. Det är identiska elmaskiner, batteripack och driftskomponenter. Effektuttagen, accelerationstider, svängradier och andra prestanda är även de likadana. Så hur hanterar man det på Audi?

– Vi drar nytta av synergieffekter inom Volkswagengruppen, men varje modell får sin specifika inställning, är det korta svaret från Jablonowski.

Smidighet och precision

Lite för kort kan tyckas – varvid Ny Teknik ber att få ett förtydligande. För vad är budskapet från tillverkaren till dem som menar att nya Q4 bara är en Skoda Enyaq eller VW ID.4 med annat märke och lite annan design?

– De här bilarna attraherar olika målgrupper och det är markanta skillnader mellan dem. Som nämnt använder Audi synergieffekterna inom Volkswagen Group vilket även appliceras på MEB-plattformen. Men kalibreringen på respektive modell som använder den här plattformen är specifik. Den manuella vridkraft som krävs för att svänga en Audi är definierat för märket. Generellt sett är det dock så att bilar i de mindre segmenten är inriktade mot stadskörning och ratten är därför lättare att vrida för att få bättre manöverbarhet, säger han. 

Även om det är skillnad beroende på om det är en kompakt crossover eller en stor sedan säger Audi-ingenjören att det är samma filosofi som ligger bakom.

– Det första attributet är smidighet. Här handlar det om att endast lätta ingrepp krävs när du kör i städer eller parkerar. Attribut två är precision, vilket handlar om att fordonet ska kunna styras exakt och precist i kurvor. Här ökar trögheten och det krävs mer kraft i styringreppet i takt med att farten ökar. Sista attributet är kontroll där styrningen är kalibrerad för att leverera komfortabel riktningsstabilitet. Här känns styrningen stabil när ratten är i centralpositionen. Överlag så innebär en optimal styrkänsla att fordonet reagerar utan märkbara fördröjningar på rattutslag. 

Det är inte lätt att i text förtydliga något som måste kännas. Antalet bilmodeller som sägs ha en ”dynamisk styrkänsla” går tretton på dussinet och trots att pr-orden är desamma skiljer det sig enormt mellan en BMW och en Dacia.

Läs mer: VW-chefen gör en ”Musk” – avslöjar ny elbil på sociala medier

Men allt är inte bara känsla, det finns ju olika teknik för styrning också. Något som på senare tid fått stor uppmärksamhet är digitalisering av styrstången, som kallas Steer-by-wire. Så vad säger tillverkaren som länge har haft ”Vorsprung durch Technik” som slogan om det?

– De styrtekniker som vi redan har i produktion är alla av väldigt hög kvalitet, särskilt vår teknik ”dynamic all wheel steering”. För tillfället är kostnaden för att implementera steer-by-wire i bilproduktion högre än fördelarna som kunderna får. De verkliga fördelarna med tekniken kommer först synas i kombination med helt autonom körning. På grund av detta har vi inte implementerat tekniken i våra nuvarande modeller, säger Carsten Jablonowski.

Felix Björklund

Mer om: Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt