Industrijättarnas förhoppningar på Hannovermässan

2018-11-30 14:10  

"När man ska demonstrera sina innovationer för världen, då vill det också till att man har bra grejer att visa. På så vis är evenemanget en blåslampa som driver utvecklingen ännu mer". Det säger ABB Sveriges vd Johan Söderström om den kommande industrimässan i Hannover, där Sverige valts till officiellt partnerland.

Den årliga Hannovermässan är världens största industrimässa, som brukar locka närmare 7000 utställare och över 220 000 besökare från ett 80-tal länder. Varje år står ett utvalt land i särskilt fokus, och vid nästa års mässa är det Sverige som är partnerland.

Temat för Sveriges partnerskap kallas Sweden Co-Lab, där man vill visa upp Sverige som en grogrund för samskapande (Co) och innovation (Lab).

Ett svenskt företag som anammat detta koncept är ABB, som åker till mässan tillsammans med Northvolt och flera andra av sina samarbetspartners.

– Om vi kan demonstrera hur bra vi är på samverkan på hemmaplan, så visar vi också att vi är goda partners i de stora globala värdekedjorna, säger Karin Hermansson, ABB:s kundansvarige för samarbetet med Northvolt.

Läs mer: Sju tunga företag testar virtuella fabriker

ABB:s vd Johan Söderström framhåller att man också måste tänka igenom vad som kan vara intressant att visa för de internationella mässbesökarna.

– Exempelvis är ju vi i Sverige transparenta i hållbarhetsfrågorna, och där finns det som bekant delar av världen som lämnar lite övrigt att önska. Man ska heller inte glömma att mässan också är en plats där man gör affärer och visar upp innovationer, och på det sättet är den även en blåslampa som driver på innovationsutvecklingen, säger Johan Söderström.

Vad ska ni på ABB visa upp?

– Det kan jag inte berätta nu, då behöver ju ingen åka dit (skratt). Men det kommer att bli jättebra, intressanta demonstrationer, säger Johan Söderström.

Erik Josefsson, Head of Advanced Industries på Ericsson, är inne på samma spår:

– En sådan här mässa är alltid en milstolpe som driver innovation och för ut framstegen till marknaden. Men för svenska bolag blir det ännu mer så den här gången, på grund av det svenska partnerskapet, säger han.

För Ericsson är det sedan länge en tradition att ställa ut på Hannovermässan, enligt Åsa Tamsons, Head of Technologies & New Businesses på Ericsson.

– Men nu öppnar det en helt ny arena för oss eftersom vi gett oss in på helt nya teknikområden. I dag är till exempel 90 procent av alla fabriker uppkopplade med kablar, så nästa års mässa blir ett fantastiskt tillfälle för oss att lansera våra nya alternativ till kabeluppkoppling, säger hon.

– Enkelt uttryckt åker vi till mässan för att klippa kablar, säger Erik Josefsson med ett skratt.

Det här är Industrimässan i Hannover

Industrimässan i Hannover är värdens största i sitt slag. I fjol drog den fler än 6 500 utställare, över 220 000 besökare och 2500 journalister från hela världen.

Nästa mässa är den 72:a i ordningen, och äger rum 1-5 april 2019.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt