I Monino vilar Sovjets stridsflygplan från kalla kriget

2018-10-07 06:00  

TEKNIKHISTORIA. I ett museum i Monino öster om Moskva står över 170 militära och civila flygplan. Där finns de flesta motståndarna som mötte de svenska piloterna under kalla kriget.

Året är 1985, några år innan det Kalla krigets slut. Platsen är Östersjön, någonstans öster om Gotland. Ett svenskt spaningsflygplan av typen Viggen är ute på ett rutinuppdrag när piloten i sin backspegel upptäcker ett sovjetiskt jaktflygplan Su-15 som närmar sig bakifrån.

Viggenpiloten uppfattar situationen som hotfull och gör en snäv undanmanöver, ned mot vattenytan. Den sovjetiske piloten följer efter, men felbedömer, kolliderar med vattnet och omkommer.

Läs mer: Nazisternas krigsflygplan Arado Ar 196-3 blir svensk fornlämning

Sällan dramatik

Fullt så dramatiska var inte alla möten mellan svenska och sovjetiska stridsflygplan. Oftast nosade man på varandra, utbytte hälsningar och skildes åt. De svenska flygplan som kom i kontakt med de sovjetiska flygplanen tillhörde huvudsakligen den så kallade incidentberedskapen, innebärande flygplan i högsta beredskap dygnet runt, året runt. När något okänt flygplan dök upp på den svenska luftbevakningens radarskärmar, gavs omedelbart startorder till beredskapsflygplanen, oftast en rote, två flygplan.

Medan det ena flygplanen gick fram för att identifiera det främmande flygplanet, låg rotetvåan bakom för att kunna ingripa om situationen så krävde. Under det Kalla kriget kom de främmande eller oidentifierade flygplanen från såväl NATO-länder som Sovjetunionen.

Läs mer: Flygplanet ärades för att ha räddat Storbritannen

Kalla kriget

Det kalla kriget pågick i huvudsak mellan åren 1948 och 1990. Under de åren mötte de svenska flygplanen en flora av sovjetiska flygplanstyper, som jaktflygplan, bombflygplan och spaningsflygplan.

Bland NATO-flygplanen var signalspaningsflygplanen vanligt förekommande. En del uppträdde mer eller mindre regelbundet och på bestämda rutter. I den svenska luftbevakningen gick de under benämningen spårvagnar.

Under ett typiskt år, 1977, förekom närmare 300 kontakter mellan den svenska incidentberedskapen och främmande flyg.

Ytterst få av Kalla krigets flyg är fortfarande i tjänst. Dock har huvuddelen sparats i Rysslands och ett av världens största flygmuseer, beläget i Monino cirka fyra mil öster om Moskva. Över 170 flygplan, både militära och civila, ett hundratal motorer, kringutrustning, allehanda vapen, uniformer och flygutrustning samt ett omfattande arkiv, lockar numera besökare från hela världen.

Läs mer: Det amerikanska bombplanets krasch i svenska Åsaka

Hotat museum

Men det har inte alltid varit så. Under sovjettiden och några år därefter var museet stängt för besökare från väst, huvudsakligen beroende på det stora antalet prototyper och experimentflygplan som ställts ut. Fram till för bara några år sedan krävdes föranmälan inför besök.

Museets existens har varit hotad vid ett par tillfällen. 2005 förstördes entrébyggnaden och dess utställningshall av en brand. Stängningen av en intilliggande militärakademi, vars resurser för bland annat säkerhet togs i anspråk av museet, samt brist på pengar, gjorde att en stängning planerades 2016. De mera hanterliga flygplanen skulle flyttas till annan plats medan de stora skulle skrotas.

Lyckligtvis blev det inte så. Tvärtom har museet fått en ny utställningshall med flygplan huvudsakligen från andra världskriget. Huvuddelen av de utställda flygplanen står dock utomhus. Tack vare insatser av frivilliga entusiaster hålls de dock i någorlunda gott skick, trots påverkan av väder och vind. För dem som är intresserade av Kalla krigets flyg är museet i Monino ett givet besöksmål.

Lennart Berns

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt