Premium Hur ska sågverken få tunga fordon självkörande? Självkörande tunga fordon ska samsas med anställda till fots. När svenska sågverk vill automatisera transporter inne på sina anläggningar finns många utmaningar. John Edgren Publicerad 5 okt 2021 kl 15.23 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Sveriges största skogsindustribolag Holmen och Södra undersöker om det går att automatisera transporter och andra operationer inne på sågverken.I miljön används tunga fordon som ofta blandas med fotgängare. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ autonoma fordon nyheter premium Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.
Meta slog förväntningarna – faller trots det på börsen Facebook-ägaren Meta kom med en stark kvartalsrapport. Men investerarna ser framåt och aktien föll kraftigt i efterhandeln på New York-börsen på grund av resultatprognosen för andra kvartalet.