HMD svarar på kritiken av Nokia 9 Pureview

2019-03-18 18:25  

”Buggigaste telefonen på länge”, skrev Ny Teknik om Nokia 9 Pureview. Nu svarar tillverkaren på kritiken. ”Vi känner inte igen oss i bilden som ni beskriver”, säger Ossi Korpela, Nordenchef för HMD Global.

I fredags publicerade Ny Teknik en recension av Nokia 9 Pureview, den finske tillverkaren HMD Globals senaste toppmodell. Telefonen har en unik kamerauppsättning med inte mindre än fem bildsensorer placerade i en ring på baksidan av mobilen.

Genom att till varje fotografi samla in bilddata från alla fem kamerasensorer ska Nokia 9 Pureview kunna leverera en oöverträffad kvalitet bland mobilkameror när det gäller kontrast, ljusinsläpp och dynamiskt omfång, är det ambitiösa löftet från HMD Global.

När Nokia 9 Pureview demonstrerades under mobilmässan Moble World Congress i slutet av februari såg kameratekniken minst sagt lovande ut.

Men kort efter att Ny Teknik hade börjat testa Nokia 9 Pureview stod det klart att mobilen inte kunde leva upp till de högt ställda förväntningarna. ”Nokia 9 Pureview är den buggigaste telefon vi har testat på mycket länge” blev domen efter att Ny Teknik upplevt åtskilliga problem med kameramjukvaran och den inbyggda fingeravtrycksläsaren, bland annat.

Läs mer: Nokia 9 Pureview: Den buggigaste telefonen vi testat på länge

I anslutning till recensionen fanns också ett antal frågor om problemen med Nokia 9 Pureview som Ny Teknik velat få svar på från HMD Global innan publiceringen.

”20 enheter som skickades till journalister”

Nu svarar tillverkaren på kritiken. Över telefon från Oslo säger Ossi Korpela, HMD Globals Nordenchef, att bolaget inte känner igen sig i bilden av Nokia 9 Pureview som Ny Teknik beskriver i recensionen.

En möjlig förklaring till problemen som Ny Teknik upplevde, hävdar HMD Global, kan vara att testenheterna som skickades ut till nordiska journalister kom från en annan, tidigare produktionsomgång än de telefoner som började levereras till svenska konsumenter i slutet av förra veckan.

– Det rör sig om 20 enheter som skickades ut till journalister. Av dessa har det varit problem med 3-4 enheter. Telefonerna som ni nordiska journalister fick hade dessutom bara stöd för enkel-sim, medan alla enheter som säljs i Norden har stöd för två simkort. Vi kommer att samla in och analysera alla testexemplar som har gått ut till nordiska journalister för att gå till botten med problemet. Orsaken till att ni journalister fick telefoner från en tidig batch var att vi ville att ni skulle få testenheterna så snabbt som möjligt.

Men Ny Teknik fick sitt testexemplar på måndagen samma vecka som Nokia 9 började säljas i svenska butiker. Vi försäkrade oss också om att testenheten hade slutgiltig mjukvara.

– Ja. Det jag kan säga är att nordiska press fick telefoner från en annan batch än den som skeppas ut till köparna i Norden.

Har ni fått rapporter om problem och buggar hos konsumenter i delar av världen där ni säljer samma singel-sim-variant av telefonen som vi journalister fått testa?

– Jag är Nordenchef för HMD Global, och kan bara svara för hur det är i den regionen. Vi började dessutom skeppa telefoner till konsumenter i förra veckan, så vi befinner oss i en tidig fas av den utrullningen.

HMD: Vi har inte fått några felrapporter

Har ni fått i några felrapporter från svenska köpare, som har upplevt likande problem?

– Nej. Vi har bara fått positiv feedback från köparna. Men vi följer självklart noga utvecklingen på de nordiska marknaderna. Vi bevakar även populära mobilforum, för att se om vi kan hitta användare där som upplevt problem, men inte vänt sig till oss. Men vi har inte sett något där heller, säger Ossi Korpela.

Samtidig har dock HMD Global bekräftat att en liten del av de Nokia 9 Pureview-telefoner som har tillverkats lider av buggar som gör att fotoappen kan krascha, och att skärmens inbyggda fingeravtrycksläsare inte fungerar som den ska.

Kan du ge en uppskattning av hur stor del av telefonerna som lider av problemen som är kopplade till batteriet?

– Nej, jag vill inte spekulera om det. Vi har inlett en genomlysning av detta, men det är för tidigt att säga något än, säger Ossi Korpela.

”Det är en viktig lärdom för oss”

Ni planerar att skicka ut en stor uppdatering inom kort. Varför väntade ni inte med att släppa Nokia 9 Pureview till att mjukvaran var färdig?

– Vi blev varse om problemen så pass sent att det inte gick att stoppa processen, telefonerna var redan på väg ut på marknaden vid det laget.

Vad du säger är alltså det här problemet passerade era kvalitetskontroller?

Vi har inte upptäckt det själva, nej. Vi har gjort utförliga kvalitetstester, men är också ett litet och relativt nystartat företag. Det här är en viktig lärdom för oss.

Kan ni garantera att problemen faktiskt går att åtgärda med en mjukvaruppdatering?

– Ja, när det gäller problemet relaterat till batteriet vid låg laddning, så tror vi att vi har hittat orsaken. Och det felet kommer att kunna åtgärdas med ny mjukvara.

Men om ni tror att problemen kan vara begränsade till en liten produktionsbatch, varför behöver ni skicka ut en trådlös uppdatering till alla Nokia 9 Pureview-enheter?

– Vi ser allvarligt på den här typen av problem. Kvalitet är inget som vi kompromissar med, oavsett om det gäller hård- eller mjukvara. Därför är det självklart för oss att skicka ut skicka ut mjukvaran globalt.

 

Ny Teknik har blivit erbjudet ett nytt exemplar av Nokia 9 Pureview av HMD Global. Ett nytt test kan dock bli aktuellt först när ovan nämnda mjukvaruuppdatering är släppt.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt