Heart Aerospace slopar helelektriskt flygplan – Saab går in som ägare

2022-09-15 13:24  

Svenska Heart presenterar en ny flygplansdesign med 30 sittplatser och bränsledriven räckviddsförlängare. Planet får en maximal räckvidd på 80 mil, men försenas till 2028. Samtidigt går Saab in som delägare.

Den svenska elflygstartupen Heart Aerospace presenterade flera stora nyheter under ett event på torsdagen. De tidigare planerna på ett 19-sitsigt flygplan med ren eldrift ersätts nu med den nya modellen ES-30 som tar upp till 30 passagerare och har en bränsledriven räckviddsförlängare.  

Samtidigt tar Heart Aerospace in två nya minioritetsägare, den svenska försvarskoncernen Saab och flygbolaget Air Canada. Båda investerar fem miljoner dollar vardera, sammanlagt knappt 110 miljoner kronor, och Air Canada lägger samtidigt en beställning på 30 flygplan.  

– Heart är en pionjär inom kommersiellt elflyg och vi ser fram emot att bidra till flygets framtid med vår expertis inom utveckling av lösningar som ligger i teknisk framkant, säger Saabs vd Micael Johansson i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Här är Air Yacht – heliumskeppet som både flyger och seglar

En rendering av Heart ES-30. Foto: Heart Aerospace

80 mil med räckviddsförlängare

Den nya flygplansmodellen ES-30 kommer utöver fyra elmotorer och batterier att ha två turbogeneratorer ombord som drivs med flygbränsle. Enligt Heart Aerospace handlar det i första hand om reservkraft och i andra hand om att kunna ge räckvidd till längre flygningar. 

– De är inte på under vanliga flygningar, de är bara där om du behöver extra räckvidd. Om du blir omdirigerad till en annan flygplats, då kan du slå på dem, säger bolagets grundare och vd Anders Forslund när han presenterar planet. 

Ett fullsatt ES-30 kan ta upp till 770 kilogram bagage och beräknas ha en räckvidd på ren eldrift på runt 20 mil, vilket kan utökas till runt 40 mil med reservgeneratorerna. Med 25 passagerare uppges den totala räckvidden bli upp till 80 mil, men hur långt flygplanet då kan komma på ren eldrift specificeras inte.  

– ES-30 är ett eldrivet flygplan som marknaden kan använda. Vi har designat ett kostnadseffektivt flygplan som låter flygbolagen ge bra service på många olika typer av rutter, säger Heart Aerospace vd Anders Forslund i ett uttalande.  

Den 19-sitsiga modell som Heart Aerospace visat upp tidigare hade en beräknad räckvidd på runt 40 mil på ren eldrift. 

Räckvidden på flygplanet kommer att kunna förlängas i takt med att batteriutvecklingen går framåt. Heart Aerospace bedömer att de i mitten av 2030-talet kommer att kunna leverera en räckvidd på ren el på 30 mil, för att i slutet på samma årtionde nå runt 40 mil.

Läs mer: Svenska drönartillverkaren Katla Aero siktar på personflygningar 2026

Heart Aerospace grundare Anders Forslund och Klara Andreasson. Foto: Heart Aerospace

Möter kundernas behov

Skiftet till ett större plan med hybridlösning uppges bero på efterfrågan från kunder och investerare, samt problem med certifieringen i USA. Den mindre modellen ES-19 var anpassad för den nordiska marknaden och europeiska regler, men bedöms ha blivit svår att få certifierad för kommersiell trafik i USA.  

Den nya flygplansmodellen uppges ha tagits fram i nära samarbete med flygbolag världen över. Den ska matcha de krav som de kommer att ställa på ett eldrivet flygplan. Heart Aerospace har också inrättat en rådgivande grupp som i dagsläget har medlemmar från 21 aktörer inom flygindustrin. 

Samtidigt som planet designas om skjuts lanseringen upp. Förra året uppgav Heart Aerospace att de skulle ha ett certifierat flygplan klart för leverans till 2026. Den nya tidsplanen är att inleda flygtester 2026 och att kunna leverera de första flygplanen till kunderna under 2028.  

Utöver de 30 flygplan som nu beställts av Air Canada finns sedan tidigare beställningar på 100 flygplan vardera från United Air och Mesa Airlines. Båda bolagen har valt att förnya sina beställningar till den större flygplansmodellen.  

Heart Aerospace har också ett antal intresseförklaringar där en fem flygbolag tecknat sig för att köpa totalt 96 exemplar av ES-30. De är SAS, BRA, Icelandair, Rocktor Aviation och Nya Zeeländska Sounds Air. 

Läs mer: Bygger bränsleceller för elflygplan: ”Överlägsen prestanda”

Heart Aerospace nya campus Northern Runway vid Säve flygplats ska ha kapacitet att tillverka 120 flygplan om året, och inrymma kontor och testanläggning. Foto: Heart Aerospace

Anlägger nytt campus i Göteborg

Förutom flygplanstillverkningen gick Heart Aerospace på torsdagen ut med planerna på att etablera ett kompetenscentrum för elflyg i Göteborg. Bolaget har planer på att bygga kontor, produktionslina och testanläggning vid Säve flygplats, ett campus de kallar för Northern Runway. 

Anläggningen ska, när den är fullt utbyggd, ha kapacitet att tillverka 120 elflygplan om året.

Det kommer att vara en del i en större satsning på flygutveckling, autonoma fordon och logistikutveckling kallad Gateway Säve som Göteborgs stad och Castellum presenterade förra året. Parterna har en vision om att 5 000 till 8 000 personer på sikt ska arbeta på området.  

– Ambitionerna som Castellum och Göteborgs stad har för Säve flygplats är verkligen unika och därför har vi bestämt oss för att etablera en helt ny industri här, säger Sofia Granlund som är operativ chef på Heart Aerospace. 

Flygplanstillverkaren grundades 2018 och har i dag 130 anställda. Ambitionen är att redan 2025 ha en personalstyrka på runt 500 personer.

Heart Aerospace

Gör: Utvecklar små flygplan med eldrift.  

Ort: Göteborg. 

Grundades: 2018 av Anders Forslund och Klara Andreasson. 

Anställda. Cirka 130. 

Omsättning: 21,8 miljoner kronor (2020). 

Riskkapital totalt: Cirka 420 miljoner kronor. 

Heart Aerospace var med på Ny Tekniks 33-listan över Sveriges mest lovande unga techstartups år 2021.

Här är bolagen som ingår i Heart Aerospace rådgivande styrelse: Aerus, Air Canada, Air New Zealand, Braathens Regional Airlines, CDB Aviation, Cebu Pacific, Christchurch Airport, DAT, Icelandair, London City Airport, Mesa Air Group, Republic Airways, Rockton, SAS, Sevenair, Sounds Air, Swedavia, Toki Air, United Airlines, Vmo Aircraft Leasing och Wellington Airport.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt