Hård kritik mot brist på laddstolpar: ”Går för långsamt”

2021-08-17 16:03  

De drygt 13 000 publika laddstolpar som finns i Sverige är alldeles för få, anser M Sverige. Organisationen efterfrågar drygt dubbelt så många, särskilt bortom de mest trafikerade vägarna.

Statistik från branschorganisationen Power Circle visar att Sveriges drygt 250 000 laddbara bilar får dela på runt 13 000 publika laddstolpar. Det är långt under den EU-rekommendation som gör gällande att det bör finnas en allmän laddningsplats per 10 laddbara bilar. I två av tre län är antalet laddstolpar under EU-rekommendationen.

Även om antalet laddstolpar har ökat under de senaste åren har ökningen inte skett i samma takt som mängden elbilar, vilket M Sverige alltså är kritiska till.

– Det går för långsamt. Många vill att vi ska ställa om till att köra mer på el, och då måste det gå att ladda. Annars kör laddhybriderna på bensin i stället för el och då har vi inte vunnit något, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige, tidigare Motormännen.

Drabe: ”Måste ställa om fordonsflottan”

Det är tredje året i rad som M Sverige genomför en kartläggning som visar att det finns för få laddstolpar. Liksom tidigare är bristen som störst i Stockholms och Uppsala län.

– Utbyggnaden hänger inte med. Klimatmålen är höga och för att nå dem måste vi ställa om fordonsflottan. Jag upplever själv att osäkerheten kring hur det fungerar att ladda gör att många är fast med en diesel- eller bensinbil, säger Caroline Drabe.

Läs mer: Testet visar: Populära laddhybriden usel ur hållbarhetsperspektiv

Vad krävs för att utbyggnaden ska gå snabbare?

– För att göra det möjligt att ladda bilen hemma krävs regeländringar för bostadsrättsföreningar och även i allmännyttan. Publikt måste det upp snabbladdare längs vägnätet. I dag byggs laddstolpar där det är kommersiellt gångbart, längs de mest trafikerade vägarna, men det räcker inte för hela Sverige.

Caroline Drabe tar upp att det finns goda exempel i Europa som Sverige kan följa.

 – Längs Paris gator är det fullt av laddstolpar på gatuparkeringen. Sverige leder inte utvecklingen i EU, säger hon.

Ny Teknik söker miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) för en kommentar.

Skillnaden i utbyggnad av laddstolpar är stor mellan länen. Foto: Grafik: Jonas Askergren.

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt