Här ska framtidens komponenter skrivas ut i aluminium

2018-09-25 09:30  

Målet är att kunna massproducera aluminiumdelar till bilar, flygplan och rymdfarkoster. Nu öppnar ett testcenter där flera stora aktörer samarbetar.

Projektet kallas Next Generation Additive Manufacturing (NextGenAM). Det startades förra året av biltillverkaren Daimler, flyg- och rymdkomponenttillverkaren Premium Aerotec samt EOS, teknikleverantör inom 3d-printing. Nu har den första testanläggningen satts i drift, hos Premium Aerotecs teknikcenter i den nordtyska staden Varel. Anläggningen rymmer flera maskiner för additiv tillverkning, efterbearbetning och kvalitetskontroll.

Läs mer: Vegetabilisk maskinolja testas i Gnosjö

Dominik Hertle, projektledare på EOS, uppger att det fanns två huvudsakliga utmaningar med projektet: å ena sidan att matcha tre olika företag från tre olika branscher, å andra sidan projektets tekniska komplexitet:

– Det var en omfattande process, men ganska snart hade vi ett väl samordnat team med experter från alla tre företag, förenade med det gemensamma målet att utveckla grunden för ett framtida system för serieproduktion med hjälp av 3d-printingteknik, säger Dominik Hertle.

Att lösa de tekniska utmaningarna har, enligt Dominik Hertle, inte handlat så mycket om de enskilda processtegen, utan snarare om samordningen av alla rörliga delar – bildligt och bokstavligt.

– Integreringen av AM-processen i en automatiserad produktionslinje är verkligen en viktig milstolpe för den breda tillämpningen av vår teknik i serietillverkningsscenarier, säger Dominik Hertle.

Framtidsperspektiv i tillverkningen

Under de kommande månaderna ska processkedjan fortsätta testas, och delar av anläggningen kommer att förnyas. Utöver detta kommer produktionsdata om produktionstider, lönsamhet och kostnadsoptimering att analyseras. Det slutliga målet med Next Gen AM är att massproducera aluminiumkomponenter för bil- flyg- och rymdindustrierna, i en automatiserad additiv tillverkningsprocess.

– Men det handlar inte bara om att tillverka specifika delar, utan också om att utveckla olika tillämpningar med syfte på framtiden. Alla fördelaktiga aspekter med vår AM-teknik kommer att bli tillämpliga, beroende på vilken kund det handlar om och vilka mål denne önskar uppnå, säger Dominik Hertle.

Läs mer: Så ska Sverige ta täten i 3d-printing i metall

Hur länge beräknar ni att det dröjer, innan anläggningen når sin fulla potential?

– Det är svårt att ge ett exakt svar, det finns fortfarande många faktorer som måste klargöras och diskussionsämnen som måste beslutas. Vi strävar efter att slutföra pilotprojektet under det kommande året.

Så jobbar testanläggningen i Varel

Anläggningen består av fyralaserssystemet EOS M 400–4. Detta används i kombination med periferlösningar från konceptet EOS Shared Modules.EOS M 400–4 är utrustad med pulverstation, och ansluten till en fristående station för sammansättning och uppackning. Detta gör det möjligt att parallellt med AM-byggprocessen fylla på och tömma systemet på aluminium, vilket ska höja produktiviteten.

Komponenterna transporteras automatiskt mellan de enskilda stationerna, och även vidarebearbetningen i nästa led har automatiserats. En robot tar byggplattformen med delarna från sammansättningsstationen och placerar den i en ugn för värmebehandling. Samma robot tar sedan ut plattformen ur ugnen och transporterar den till ett tredimensionellt optiskt mätsystem för kvalitetskontroll.

Slutligen transporteras byggplattformen till en såg som separerar delarna från plattformen, och gör därmed komponenterna redo för användning.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt